نقد و بررسی نظریه اخلاقی قرب گرایی؛ دیدگاه آیت الله مصباح
نظریه قربگرایی، دیدگاه آیتالله مصباح در تبیین ارزشهای اخلاقی و نوعی دفاع از واقعگرایی در اخلاق است. در این نظریه حب ذات منشا ارزشهای اخلاقی تلقی میشود و واقعی بودن این حب و تعلق آن به کمال و از طرفی دستوری، سلیقهای و قراردادی نبودن کمال سبب شده تا ارزشهای اخلاقی، واقعی به شمار آیند. آیتالله مصباح بین لزوم و الزام تفکیک میکند و الزامات اخلاقی را اعتباری میداند، با این توجه که این اعتبارات براساس لزوم بالقیاس موجود میان فعل اختیاری و غایت اخلاق انشا شدهاند. از نظر ایشان غایت اخلاق قرب الهی است و رفتارهایی ارزشمندند که انسان را به این قرب برسانند. در این مقاله نظر ایشان در باب غیراختیاری بودن حب ذات مورد اشکال قرار گرفته و تقریری خاص از اختیاری بودن حب ذات ارایه شده است. در این تقریر با ارجاع حب ذات به حب اصل کمال و در نتیجه، مقایسه کمال ذات با کمالات برتر از آن، وجهی برای انتخابی و اختیاری شدن حب ذات ارایه شده است. به این ترتیب معیار ارزشهای اخلاقی از کمال حقیقی انسان به کمال خداوند متعال تغییر کرده و عمل بر اساس حب به کمال الهی، به عنوان بالاترین ارزش ذاتی اخلاق معرفی شده است. در نتیجه تبیین دیگری از واقعگرایی اخلاقی و غایت اخلاق ارایه شده است. علیرغم این نقدها سایر ابعاد این دیدگاه تایید، و از نقاط قوت آن دانسته شده است.
قرب ، ارزش اخلاقی ، لزوم ، الزام
-
واقع گرایی اخلاقی از منظر علامه طباطبایی
*
فصلنامه آیین حکمت، بهار 1402 -
بستار علی در فیزیک و نسبت آن با علیت فاعل های طبیعی از منظر علامه طباطبایی
*
فصلنامه حکمت اسلامی، زمستان 1402