بررسی ارتباط سطح ادراری و سرمی LDH با شدت درگیری کورتیکال در DMSA در کودکان مبتلا به پیلونفریت حاد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

عفونت مجاری ادراری یکی از عفونت های شایع دوران کودکی هست که می تواند در قسمت های تحتانی دستگاه ادراری به صورت سیستیت و در قسمت های فوقانی و پارانشیم کلیه به صورت پیلونفریت بروز پیدا کند. هدف این مطالعه تعیین ارتباط سطح ادراری و سرمی LDH با شدت درگیری کورتیکال در DMSA در کودکان مبتلا به پیلونفریت حاد است.

مواد و روش کار

 در این مطالعه مقطعی (توصیفی - تحلیلی) تمام بیماران مبتلا به پیلونفریت که برای اولین بار با این تشخیص در بخش نفرولوژی در سال 1398 بستری شده بودند وارد این مطالعه شدند. شدت درگیری کلیه در اسکن DMSA به صورت زیر تعریف شد: گرید یک مبهم (equivocal)، گرید دو درگیری یک منطقه، گرید سه درگیری بیشتر از دو منطقه و گرید چهار درگیری گلوبال. نمونه های ادراری با حفظ درجه حرارت مناسب و حداکثر تا نیم ساعت بعد از نمونه گیری جهت انجام U/A و U/C و اندازه گیری LDH ادراری به آزمایشگاه ارسال شدند. میزان LDH ادراری نرمال 9-4 mU/ml با میانگین 1 ± 8/10 در نظر گرفته شد. LDH سرمی در ابتدای بستری هم زمان با اولین خون گیری طی 24 ساعت اول ارسال گردید.

یافته ها

 میانگین سنی بیماران در این مطالعه برابر با 79/2 ± 85/3 سال بود. اکثر بیماران را دختران تشکیل می دادند (7/95درصد). میانگین سطح سرمی LDH در بیماران برابر با 05/153 ± 81/465 و سطح ادراری LDH نیز برابر با 45/22 ± 68/28 بود. تفاوت معناداری میان افراد با گرید های مختلف ازنظر سطح سرمی ادراری و سرمی وجود نداشت (05/0<P).

بحث و نتیجه گیری

 نتایج این مطالعه نشان داد که ارتباط معناداری میان مقادیر LDH سرمی و ادراری با شدت درگیری کورتیکال کلیه در بیماران مبتلا به پیلونفریت حاد وجود ندارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
815 تا 823
لینک کوتاه:
magiran.com/p2446620 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!