مقایسه میزان عوارض زودرس و عود در جراحی هرنی اینگوینال به روش های لاپاراسکوپیک (TAPP) و باز (Lichtenstein)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه  و هدف

در ارتباط  با اینکه کدام روش برای ترمیم هرنی اینگویینال ارحج می باشد اختلاف نظر وجود دارد و نتایج مطالعات انجام شده بحث بر انگیز است. بر همین اساس مطالعه کارآزمایی بالینی حاضر با هدف مقایسه میزان عوارض زودرس و عود در جراحی هرنی اینگویینال به روش های لاپاراسکوپیک (TAPP) و  باز (Lichtenstein) انجام شد. 

مواد و روش ها

در این مطالعه کارآزمایی بالینی  84 بیمار کاندید جراحی هرنی اینگویینال در بیمارستان امام حسین (ع) تهران، به طور تصادفی در دو گروه جراحی لاپاراسکوپیک (TAPP) و جراحی باز(Lichtenstein) با بیهوشی به روش  بی حسی نخاعی قرار گرفتند. بیماران ازنظر عوارض کوتاه مدت، درد پس از جراحی(VAS) ، عفونت، سروما و  تعداد روزهای بستری و عود در سال اول پیگیری شدند. داده ها به کمک نرم افزار  SPSS نگارش 16 تجزیه و تحلیل آماری شد.

یافته ها

در گروه TAPP ،  23بیمار (54/8%)  به دلیل عدم همکاری بیمار، سفتی بیش از حد جدار شکم و عدم موفقیت در بی حسی نخاعی ،  بیهوشی عمومی را  دریافت کردند. زمان بستری (P<0.001) ، درد پس از جراحی در 24 ساعت اول (P<0.001) در گروه جراحی لاپاراسکوپی کمتر و در مقابل  زمان عمل جراحی  بیشتر از گروه جراحی باز  بود(P<0.001). هر دو گروه ازنظر  عفونت و عود در سال اول اختلاف معنی داری نداشتند. سروما  تنها در 16/7% بیماران جراحی باز مشاهده شد(P<0.012).  شدت درد در 24 ساعت اول در هر سه زمان اندازه گیری شده (1 ، 8 و 24 ساعت)  در گروه لاپاراسکوپیک با بیهوشی به روش حسی نخاعی کمتر از گروه  لاپاراسکوپی با بیهوشی عمومی و  بیماران جراحی باز  بود P<0.001)).

نتیجه‏ گیری

  حاضر نشان داد که روش  جراحی لاپاراسکوپیک (TAPP) با بی حسی نخاعی در بیماران هرنی اینگوینال با کاهش درد پس از عمل جراحی در 24 ساعت اول و روش لاپارسکوپیک (بدون در نظر گرفتن نوع روش بی دردی) با احتمال تشکیل سرومای کمتری در مقایسه با روش باز همراه می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
46 تا 54
لینک کوتاه:
magiran.com/p2454963 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!