طراحی مدل اکوسیستم کارآفرینی فناورانه در صنایع تبدیلی استان گلستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

استان گلستان به لحاظ جغرافیای کارآفرینی، از مزیت ها و ظرفیت های قابل ملاحظه ای برای تولید محصولات کشاورزی برخوردار است که فرصت های متعددی برای کارآفرینی در صنایع تبدیلی کشاورزی ایجاد کرده است. توسعه صنایع تبدیلی، نیازمند توجه به اکوسیستم کارآفرینی فناورانه است و هدف از انجام این پژوهش، طراحی مدل اکوسیستم کارآفرینی فناورانه در صنایع تبدیلی استان گلستان است.

مواد و روش ها: 

این تحقیق با استفاده از روش آمیخته اکتشافی طی دو گام کیفی و کمی انجام شد. در گام کیفی تحقیق از مطالعات کتابخانه ای، جستجوهای اینترنتی و مصاحبه با 15 نفر از خبرگان حوزه کارآفرینی فناورانه و افرادی که تجربه کارآفرینی در این حوزه را داشتند، شاخص های مدل اکوسیستم کارآفرینی فناورانه در صنایع تبدیلی مشتمل بر 66 شاخص شناسایی شد. این بخش با استفاده از روش تحلیل محتوا انجام شد. سپس با استفاده از از روش دلفی فازی در سه راند، شاخص ها توسط خبرگان حوزه کارآفرینی فناورانه در صنایع تبدیلی استان گلستان مورد ارزیابی قرار گرفت و در نهایت، 48 شاخص برای مدل تعیین شد. طراحی مدل با استفاده از روش مدل سازی ساختاری-تفسیری در نرم افزار میک مک انجام شده است.

یافته ها: 

محاسبات مدل سازی ساختاری-تفسیری نشان می دهد متغیر عملکرد کارآفرینی فناورانه در صنایع تبدیلی در سطح اول، بازار و تقاضای فناوری سطح دوم، فرصت های کارآفرینانه در صنایع تبدیلی در سطح سوم، شبکه سازی فناوری و توسعه سرمایه های انسانی در سطح چهارم، تحقیق و توسعه و شایستگی های کارآفرینانه در سطح پنجم، فرهنگ کارآفرینی در سطح ششم، حمایت های مالی و قانونی و زیرساخت های کارآفرینی در سطح هفتم و در نهایت نظام سیاست گذاری در سطح هشتم قرار دارد که زیربنایی ترین عنصر مدل است و بیشترین تاثیر را در ظرفیت سازی اکوسیستم کارآفرینی فناورانه در صنایع تبدیلی دارد. همچنین با تحلیل نمودار قدرت نفوذ-وابستگی؛ متغیرهای مستقل (نظام سیاست گذاری، زیرساخت های کارآفرینی، فرهنگ کارآفرینی و حمایت های مالی و قانونی)، وابسته (عملکرد کارآفرینی فناورانه، بازار و تقاضای فناوری و فرصت های کارآفرینانه) و میانجی (شبکه سازی فناوری، توسعه سرمایه های انسانی، تحقیق وتوسعه و شایستگی های کارآفرینانه) شناسایی شدند.

نتیجه گیری: 

از آنجا که هر اکوسیستم کارآفرینی از ابعاد، ویژگی ها و مختصات منحصر به فردی برخوردار است، لذا برای برنامه ریزی جهت بهبود وضعیت صنایع تبدیلی استان گلستان، نیاز به دانستن شاخص های اکوسیستم کارآفرینی فناورانه در این صنعت است که در این تحقیق به آنها دست یازیده شده است. همچنین در انتهای تحقیق؛ پیشنهادهای کاربردی جهت ارتقاء وضعیت اکوسیستم کارآفرینی فناورانه در صنایع تبدیلی استان گلستان ارایه شده که از جمله مهمترین آنها می توان به ارایه حمایت های مالی و قانونی از کارآفرینان فناور در صنایع تبدیلی، بهبود وضعیت زیرساخت های مورد نیاز، ارتقاء فرهنگ کارآفرینانه با استفاده از الگوسازی از کارآفرینان موفق، تقویت هنجارهای اجتماعی حامی کارآفرینی و استفاده از رسانه ها برای توسعه و ترویج این حوزه اشاره کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
59 تا 72
لینک کوتاه:
magiran.com/p2460296 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!