ضرورت پایش پارامترهای مهم شیرابه با اهتمام به تصفیه پذیری و پایداری تصفیه خانه بیولوژیک در فصول سال (مطالعه موردی کارخانه کمپوست آق قلا در استان گلستان)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

مدیریت شیرابه، فرآیندی کلیدی برای دفع خطر بالقوه آلودگی منابع آبی زیرزمینی است. لذا، دراین راستا، هدف از انجام این پژوهش ضرورت تحلیل پارامترهای مهم EC , COD , pH ,TSS با اهتمام به تصفیه پذیری شیرابه و پایداری تصفیه خانه بیولوژیک در فصول سال بوده است. تا راهبر، راندمان تصفیه خانه را در طی سالها پیش بینی نموده و کارایی آن را برای کاهش آلایندهای محیطی تعدیل نماید. بدین منظور این پژوهش طی 1258 روز و در 135 نوبت نمونه گیری از 5 ایستگاه در کارخانه کمپوست آق قلا انجام شد و تغییرات پارامترها در سالهای 2016 تا 2020 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتیجه آنکه روند تصفیه پذیری در طول مدت 4 سال بیشتر شده وهر سال پویاتر از سال های قبل از آن بوده است. نکته قابل تامل این جا است که راکتور بی هوازی تصفیه خانه، EC های بالایی را (ms/cm 61.8) تجربه کرد و به رغم این، بدون هیچ مشکلی به فعالیت خود ادامه داد. میانگین mg/l 3611.4 = TSSدر واحد شیرابه خام و میانگین mg/l 89.8= TSS برای شیرابه خروجی با متوسط بازده حذف %97.5، میانگین mg/l 61852 = CODدر واحد شیرابه خام و میانگین mg/l COD=462 برای شیرابه خروجی با متوسط بازده حذف %99 و بهترین نتیجه mg/l 56COD = در اواخر پاییز در خروجی نهایی حاصل شد، که به دمای محیط متناسب با دمای فعالیت بهینه باکتری ها (دمای 18 تا 25 درجه سانتی گراد) مربوط می شود. میانگین pH =6.52 در واحد شیرابه خام و میانگین pH =9.16 در شیرابه خروجی نشاندهنده کارایی بالا و عملکرد مطلوب و در نیمه اول بهار به پایین ترین مقدار خود 7.99 = pH رسید، که این بهترین نتیجه حاصله (در جهت کاهش قلیاییت) برای شیرابه خروجی محسوب می گردد. در بین ایستگاه های سنجش، راکتور بی هوازی بهترین نتیجه را حاصل نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
5441 تا 5455
لینک کوتاه:
magiran.com/p2460872 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!