اثر «تمرین ویبریشن کل بدن» بر ترکیب بدنی و برخی عوامل خطرزای قلبی-عروقی دانشجویان مرد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

کاربرد "تمرین ویبریشن کل بدن" به عنوان یک روش نسبتا جدید تمرین عصبی - عضلانی و تحریک مکانیکی قوی برای ورزشکاران رشته های‏ مختلف مورد توجه ‏است. هدف مطالعه حاضر تعیین اثر "تمرین ویبریشن کل بدن"  بر ترکیب بدنی و برخی عوامل خطرزای قلبی-عروقی ‏دانشجویان مرد بود. ‏

روش کار

در مطالعه نیمه تجربی حاضر، جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه البرز بود. 20 ‏دانشجوی مرد از دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه البرز به صورت هدفمند و در دسترس انتخاب و بر اساس شاخص توده بدن در ‏‏2 گروه "تمرین ویبریشن کل بدن" 10 تن و گروه کنترل 10 تن بررسی شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه جمعیت شناختی، ترازوی دیجیتال پرسونال اسکیل ‏مدل 180 کیلوگرمی و قدسنج دیجیتال ایستاده سکا مدل 264 ثبت شد. خون گیری در حالت ناشتا از سیاهرگ بازویی (brachial vein) شده و فشار خون سیستولی با استفاده از فشار سنج جیوه ای ساخت شرکت Rossmax تایوان ثبت شد. برای اندازه گیری درصد چربی به منظور برآورد ترکیب بدنی از "آزمون چربی چین پوستی جکسون و پولاک" (Jackson and Pollock Skinfold Test‏) ‏استفاده شد. روایی و پایایی    آزمون ها در مطالعات قبلی تایید شده است. گروه مداخله، "تمرین ویبریشن کل بدن" (فرکانس:  Hz30 و دامنه  mm4) را به مدت 6 هفته اجرا کردند. تحلیل داده ها در نرم ‏افزار اس پی اس اس‏ نسخه 22 انجام شد.‏ ‏

یافته ها

میانگین ترکیب بدن ‏(51/3 ± 37/12)‏ و لیپوپروتیین پرچگال‏ (29/3 ± 48/46)‏ گروه مداخله در مقایسه با پیش آزمون به ترتیب ‏(26/2 ± 37/14)‏ ‏و ‏(84/3 ± 75/41)‏ بهبود معنا ‏داری تجربه ‏‏کردند. در حالی که هیچ یک از متغیرهای تحت بررسی این پژوهش در گروه کنترل و نیز تری گلیسرید، گلوکز ناشتا و فشارخون سیستولی در گروه مداخله هیچ گونه تغییر معنا داری نداشت (05/0<P). 

نتیجه گیری

نتایج نشانگر تاثیر "تمرین ویبریشن کل بدن" با فرکانس و دامنه استفاده شده بر بهبود ترکیب بدنی و لیپوپروتیین پرچگال دانشجویان مرد بود. پیشنهاد می شود از "تمرین ویبریشن کل بدن" به منظور بهبود ترکیب بدنی و عوامل خطرزای قلبی و عروقی به عنوان یکی از شیوه های تمرینی نوین با دستاوردهای خاص و ایمن، کم هزینه و قابل اجرا در محیط کار و منزل با پروتکل مشابه استفاده شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 75
لینک کوتاه:
magiran.com/p2466229 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!