کارکرد تجاری گرافیک دینی تزیینات کتیبه ای مساجد در طراحی آرم
گرافیک دنیای هنرهای کاربردی، زبان ساده و انتزاعی پیام به مخاطب میباشد، حال اگر هنرمند خالق ایرانی با بهره گیری از ظرفیت بالای تزیینات کتیبه ای موجود در مساجد دوره های مختلف تار یخی ایران به مانند سلجوقی، تیموری و صفویه، سفارشات طراحی آرمها را با پیشینه فرهنگی در مسیر فکری خود داشته باشد، باعث انتشار نسخه ساده سازی شده آثار تار یخی ایران به هموطن خود و چه بسا بیرون از مرزهای ایران میشود. کتیبه به عنوان یکی از مهمترین بخشهای یک بنا، یک جهانگرد و یا یک محقق را در بدو ورود به این اما کن مجذوب خود خواهد کرد و همچنین سوالاتی را در اذهان یک علاقمند به هنر دینی شکل خواهد داد. مسجد جامع عتیق قزوین به عنوان یکی از منابع و مانند سایر مساجد جامع کشور دارای کتیبه هایی است که از نظر هنری و همچنین، مفاهیم دینی مستتر در آن، در هنر خوشنویسی و معماری جایگاه خاصی دارد. لذا، در این پژوهش با بررسی کتیبه های مسجد جامع قزوین از منظر گرافیکی به این بحث پرداخته شده است. روش تحقیق مطالعه حاضر به صورت تار یخی، تحلیلی و توصیفی بوده و اطلاعات از بررسی اسناد کتابخانهایی، گزارشات میراث فرهنگی و همچنین، به صورت میدانی گردآوری شده است. نتایج این پژوهش نشان دهنده این است که شناخت مفاهیم مستتر در تزیینات و نقوش گرافیکی کتیبه های مسجد جامع قزوین خود به ترو یج فرهنگ اسامی یاری رسانده و با استفاده از ساده کردن فرمها، کاربرد خطوط ضخیم و حجمدار، توجه به آرایش ها و تزیینات، کاربرد نقوش گیاهی همچون نقوش هندسی اسلیمی و استفاده از شیوه طراحی خطوط کوفی و ثلث متاثر از سبک معماری سلجوقی و صفوی، میتواند زبانی نو در هنر گرافیک معاصر ایران خلق کرد و آثاری آفرید که نشان دهنده تلفیق سنت های پیش از اسلام و دوران اسامی در بازآفرینی هنر معاصر باشد.