نقش خاطره در برساخت تاریخ و شکل دهی جامعه در درام تاریخی دوران پهلوی اول بر اساس آرای پل ریکور
نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
تاریخ ماحصل بازنمایی خاطره هاست. پل ریکور خاطره را به دو دسته خاطره فردی و خاطره جمعی تقسیم می کند که به امر بازنمایی گذشته می پردازند. اما همواره بخشی از گذشته دیگر در دسترس نیست. این امر ناشی از فراموشی بخش هایی از خاطره است که باعث ایجاد اختلال در بازنمایی گذشته می شود. بنابراین تاریخ همواره با واقعه تاریخی اختلاف دارد. نهادهای اجتماعی و سیاسی نیز از این اختلال استفاده کرده و جوامع را با ایدیولوژی مدنظر خود کنترل و هدایت می کنند. نحوه چگونگی ارایه خاطره و تاریخ نیز وابسته به سیاست نهاد ارایه دهنده است. در دوران پهلوی اول حاکمیت با استفاده از همین سیاست خاطره توانست یک تاریخ برساخت شده را از ایران باستان ایجاد کند که این امر به مدد هنر تیاتر در جامعه شکل گرفت. پژوهش حاضر با استناد به داده های کتابخانه ای و با روش توصیفی-تحلیلی بر آن است تا با بررسی برخی درام های تاریخی مهم این دوره چگونگی انجام سیاست خاطره و تزریق ایدیولوژی برای برساخت تاریخ را در دوران پهلوی اول از طریق تیاترها را بررسی کند. در این مسیر نقش پررنگ دستگاه های سیاسی و چگونگی دستکاری خاطره و تاریخ مورد بررسی قرار خواهد گرفت. همچنین این پژوهش به دنبال پاسخ به این پرسش است که چگونه حاکمیت از وجوه تیاتری جامعه برای رسیدن به این هدف استفاده کرده و روشنفکران نیز-خواسته یا ناخواسته- در این ایدیولوژی نقشی یاری دهنده داشتند.
کلیدواژگان:
خاطره ، برساخت تاریخ ، جامعه ، پهلوی اول ، درام تاریخی
زبان:
فارسی
انتشار در:
صفحات:
33 تا 45
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2472102
مقالات دیگری از این نویسنده (گان)
-
نقش مفهوم انتخاب مستقل و اصالت وجودی در نمایشنامه فعل از منظر هایدگر
*
نشریه نامه هنرهای نمایشی و موسیقی، تابستان 1400 -
مطالعه انتقادی تاثیر مهاجرت بر هویت شخصیت های نمایشنامه پاره سنگ در جیب هایش اثر مری جونز
علی رجب زاده طهماسبی، *، پویا رئیسی
نشریه تئاتر، زمستان 1399