بررسی آرایه اسلوب معادله در مثنوی های سلطان ولد
اسلوب معادله از تصاویر هنری است که میتواند دارای وجوه مختلف باشد. در آغاز، بینابین یا پایان تمثیل آوردهشود و امر انتزاعی را به امور محسوس و یا بالعکس تشبیه نماید. اوج ظهور این آرایه در ادب فارسی قرن دهم، در سبک هندی دیده میشود اما جلوههای این هنر در ادبیات فارسی، از قدیمترین آثار تا کنون تجلی یافته است. پژوهش حاضر به شیوه کتابخانهای، ضمن اشاره به پیشینه اسلوب معادله (ارسال مثل)، به بررسی مثنویهای سلطان ولد، ابتدانامه (مشهور به ولدنامه)، رباب نامه و انتهانامه پرداخته و با توجه به وجوه، جایگاه و ساختار اسلوب معادله در این مثنویها کیفیت بهرهمندی از این آرایه را، نشان میدهد. نتایجی که از این پژوهش به دست آمده نشان میدهد که: 1- سلطان ولد در استفاده از این مظهر هنر بیشتر از اسلوب معادله دو وجهی بهره برده و امور ذهنی، انتزاعی و عقلی را به امور حسی تشبیه نموده است. 2- چه بسا پیش میآید که دو مصراع یک بیت، معادل بیتهای پیشین قرار بگیرد و اسلوب معادله در بیش از یک بیت ارایه گردد. 3- گاهی پایههای اسلوب معادله، وهمی، تخیلی و یا افسانهای است. 4- گاهی نیز اسلوب معادله در دو بیت به صورت موقوفالمعانی به تصویر کشیده میشود. 5- در بسیاری از اسلوب معادلهها، یکی از پایههای معادله محذوف و در معنا و مفهوم بیت نهفته است.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.