هنر قدسی بورکهارت و سید حسین نصر: رهیافت معاصر هنر فاضله فارابی و هنر اشراقی سهروردی
هنر در میان متفکران ایرانی و اسلامی همواره توام با اخالق بوده است، به طوری که بسیاری از حکما هنر را مترادف با فضیلت دانسته اند. با بررسی آراء فارابی میتوان نظریات خاص او را در مورد هنر و هنرمند استخراج کرد. در نظریه هنر فاضله فارابی هنرمند در طبقه دوم مدینه فاضله قرار دارد و حامل حقایق دینی و سعادت معقول است. همچنین نظریه هنر فاضله تمامی ویژگیهای زیباشناختی و خلاقیت هنری را دارا میباشد و در حقیقت همه ارزشهای هنری پیش فرض هنر بودن هنر فاضله است. با تامل در آثار متعدد و مبانی فکری سهروردی نیز میتوان دریافت که وی نیز به هنر فاضله و جنبه های متعالیه هنر توجه ویژهای داشته است؛ گرچه خود وی مستقیما در مورد مبانی هنر نظریه پردازی نکرده است، ولی با بررسی نظریات او میتوان مبانی هنر فاضله اشراقی را استنباط کرد. همچنین شیخ اشراق برخی از آثار خود را به زبان تمثیلی و هنری نگاشته است و این خود جلوه ای از هنر اشراقی سهروردی میباشد. در میان اندیشمندان معاصر، سیدحسین نصر و تیتوس بورکهارت با توجه به مبانی متعالیه هنر و سنت گرایی رهیافتی را با عنوان هنر قدسی ارایه دادهاند.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.