تعیین خطوط مناسب برای بکارگیری اتوبوس برقی باتری با شبیه سازی میزان مصرف انرژی و مدل درخت تصمیم مطالعه موردی خطوط اتوبوسرانی تهران

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (ترویجی)
چکیده:

با توجه به چالش های زیست محیطی روزافزون، امروزه شیوه های حمل و نقل همگانی پاک بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. برای بکارگیری اتوبوس های برقی باتری که از سوخت پاک بهره می برند محدودیت هایی همچون میزان پیمایش روزانه وجود دارد. از این رو در این پژوهش سعی بر آن شده که با استفاده از داده های 204 خط اتوبوسرانی شهر تهران (به جز سامانه اتوبوسرانی تندرو) و روابط پیشنهادی برای میزان مصرف انرژی، میزان پیمایش روزانه اتوبوس ها در تمامی خطوط شهر تهران با استفاده از شبیه سازی حرکت اتوبوس محاسبه شود. همچنین با استفاده از نتایج شبیه سازی، یک مدل درخت تصمیم نیز برای تعیین خطوطی که امکان بکارگیری اتوبوس برقی باتری را دارند، پرداخت می گردد. نتایج شبیه سازی حاکی از آن است که در 132 امکان بکارگیری اتوبوس برقی باتری وجود دارد که متوسط مصرف انرژی در این خطوط 9/92 کیلووات ساعت است. همچنین نتایج مدل درخت تصمیم بیانگر آن است که شیب مسیر بیشترین تاثیر را در امکان بکارگیری اتوبوس برقی دارد و متغیرهای سرعت متوسط و تعداد مسافران در رتبه های بعدی قرار می گیرند که این نتایج کاملا با نتایج تحلیل حساسیت مصرف انرژی مطابقت دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
5 تا 16
لینک کوتاه:
magiran.com/p2476436 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!