طراحی و تدوین مدل بازی آموزشی با تاکید بر رشد مهارت میان فردی کودکان و اثربخشی آن بر این مهارت در کودکان پیش دبستانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

با توجه به تاثیر بازی در مورد اختلالات رفتاری و اجتماعی کودکان، پژوهش حاضر با هدف طراحی و اثربخشی مدل بازی آموزشی با تاکید بر رشد مهارت ها در کودکان پیش دبستانی انجام شد.

روش پژوهش

روش پژوهش آمیخته اکتشافی (کمی و کیفی)، جامعه آماری در بخش کیفی کلیه زنانی که در حیطه بازی درمانی کودک فعالیت می کنند و در بخش کمی نیز کلیه کودکان پیش دبستانی مناطق 1، 4، 9، 14، 18، 20 در سال تحصیلی 1399-1398 بودند. برای این منظور 30 نفر در بخش کمی به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. در بخش کیفی نیز با 13 نفر از خبرگان مصاحبه و از 1 مورد اسناد کتابخانه ای استفاده شده است. نمونه ها به وسیله پرسشنامه محقق ساخته مهارت های میان فردی ارزیابی شدند. داده ها در بخش کیفی با استفاده از نرم افزار MAXQDA و در بخش کمی با استفاده از نرم افزار SPSS و تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها

نتایج نشان داد: بازی های ذهنی و فکری، فیزیکی و ترکیبی از مهمترین بازی هایی هستند که بر رشد مهارت میان فردی کودکان تاثیر دارند. همچنین، مهمترین ابعاد مهارت های میان فردی در کودکان شامل ارتباط موثر با دیگران، توانایی های فردی و سازگاری روانی هستند. افزون بر این، مدل بازی آموزشی با تاکید بر رشد مهارت ها کودکان پیش دبستانی تاثیر دارد.

نتیجه گیری

با توجه به موثر بودن بازی آموزشی بر رشد مهارت ها، می توان گفت در دوره تحصیل این گروه سنی، بازی های آموزشی بیشتر مورد توجه متولیان برنامه ریزی در سطح کلان و خرد مربیان قرار بگیرد

زبان:
فارسی
صفحات:
186 تا 205
لینک کوتاه:
magiran.com/p2477977 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!