تعهدات دولت ها در قبال آلودگی های محیط زیست دریایی:با تاکید بر اخلاق زیست محیطی و کنوانسیون حقوق دریاها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

افزایش بحران های زیست محیطی در قرن های اخیر موجب به خطر افتادن حیات انسان ها و موجودات زنده بر روی کره زمین گردیده است و این بحران ها به طور فزاینده ای رو به گسترش اند و می توانند منجر به حوادثی غیر قابل جبران در تمام کره زمین گردند.  بنابراین با وجود این م شکلات نیاز است که انسان کمی به خود بیاید و تعاملی سازنده و اخلاقی با محیط زیست در جهت حفظ آن  برقرار کند. توجه به اخلاق زیست محیطی از دهه 1970 در جهان آغاز گردید که بی شک ناشی از توسعه فناوری، صنعت، رشد اقتصادی و رشد جمعیت وتاثیر این موارد بر محیط زیست است. بی شک اساسی ترین راه برای حفاظت از محیط زیست و رعایت اخلاق زیست محیطی همکاری دولت ها در این زمینه است. از این روی در پژوهش حاضر سعی شده است تا به واکاوی و ارزیابی تعهدات دولت ها در قبال آلودگی های محیط زیست دریایی  با تاکید بر آموزه های اخلاق زیست محیطی و کنوانسیون حقوق دریاها پرداخته شود.

نتیجه گیری

تعهدات دولت ها در قبال آلودگی های محیط زیست دریایی و رعایت اصول اخلاق زیست محیطی به ویژه دولت های عضو کنوانسیون حقوق دریاها در راستای سه وظیفه اصلی، پیشگیری ، کاهش و کنترل آلودگی است. کنوانسیون حقوق دریاها، تعهدات دولت ها را شامل تعهد به همکاری، کمک های فنی، نظارت، قانونگذاری، اجرا و ضمانت می داند. بی شک، دولت ها نباید برای بهره مند شدن از سود اقتصادی، از حاکمیت، تفسیری ارایه کنند که مخالف اصول حقوق بین الملل و اصول اخلاق زیست محیطی و به قیمت آسیب به محیط زیست باشد. لذا در طول تاریخ شکل گیری حقوق بین الملل اصل تکلیف دولت ها به جلو گیری از آلودگی های فرامرزی که ناشی از فعالیتهای اقتصادی آنهاست در اسناد و آرای بین المللی شناخته شده است و هم اکنون می توان گفت این اصل به صورت عرف بین المللی در آمده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 36
لینک کوتاه:
magiran.com/p2478319 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!