ارزش گذاری اقتصادی میزان ترسیب کربن در جنگل های بلوط زاگرس (مطالعه موردی: رویشگاه جنگلی پهنوس، استان چهار محال و بختیاری)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

بررسی ارزش اقتصادی ترسیب کربن در جنگل ها برای مقابله با خطر تغییر اقلیم جهانی که چالش عمیقی در جوامع بین المللی ایجاد کرده است، مهم است. از این رو مطالعه حاضر به بررسی میزان ترسیب کربن و ارزش اقتصادی آن در جنگل های بلوط (Quercus brantii Lindle) رویشگاه جنگلی پهنوس در استان چهارمحال و بختیاری در غرب ایران با مساحت 990 هکتار، می پردازد. بدین منظور نمونه برداری با روش منظم تصادفی انجام گرفت و فاکتورهای مورد نیاز از جمله قطر برابر سینه، ارتفاع درخت و قطر تاج تمامی درختان موجود در 100 قطعه نمونه با ابعاد 60 ×60 متر برداشت شد. مقدار زی توده در اندام های هوایی و زیرزمینی درختان با استفاده از دو روش (معادلات آلومتریک و روش چگالی) برآورد شد، سپس مقدار کربن ذخیره ای و کربن ترسیب شده با استفاده از فرمول های تجربی از روی زی توده خشک درختان محاسبه گردید و به منظور ارزش گذاری کارکرد ترسیب کربن از نرخ مالیات بر کربن استفاده شد. نتایج نشان داد مقدار ترسیب کربن در هر هکتار از این جنگل ها با استفاده از معادلات آلومتریک و روش چگالی به ترتیب برابر با 83/0 و 74/0 تن در هکتار در سال است که با در نظر گرفتن 60 دلار به عنوان مالیات اعمال شده برای هر تن کربن، ارزش اقتصادی ترسیب کربن در هر روش به ترتیب معادل 05/50 و 47/44 دلار در هکتار برای سال 1399 برآورد شد. به طور کلی نتایج این مطالعه نشان دهنده توان زیاد ترسیب کربن رویشگاه جنگلی پهنوس است، بنابراین حفاظت و مدیریت صحیح این جنگل ها می تواند منجر به ذخیره مقدار قابل توجهی کربن اتمسفری شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
185 تا 206
لینک کوتاه:
magiran.com/p2496261 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!