روایت سازی کرونوتوپیک در ادبیات نمایشی: بررسی موردی نمایشنامه گزارش خواب اثر محمد رضایی راد
باختین تمایل دارد ادبیات را به مثابه گفت وگویی دوسویه میان متن از یک طرف و دانش پیشین نویسنده و خواننده از طرف دیگر لحاظ کند. طبق نظر هالکوییست، در جهان پساکانتی باختین، یگانه ابزار ما برای داوری درباره صحت تجربه معرفت شناختی، کرونوتوپ است. کرونوتوپها واحدهای شناختی هستند که نویسنده و خواننده برای اینکه به عوامل مفهومی متفاوت از لحاظ متنی (زمینهای) و تاریخی ساحت ببخشند، آن ها را به کار میگیرند. به اعتقاد باختین، ادبیات فقط زمانی درک میشود که بر گفتار ادبی از یک سو و فعالیتهای ذهنی و اجتماعی از سوی دیگر تاکید شود. در این پژوهش، با استفاده از روش تحلیلی توصیفی، روش استدلال استقرایی و روش کیفی در تحلیل داده ها، جنبه پی رنگ ساز مفهوم کرونوتوپ در شکل گیری روایت نمایش نامه گزارش خواب اثر محمد رضایی راد بررسی شده است. از آنجا که زمان و مکان در این نمایش نامه دو عنصر بنیادین در شکل گیری روایت به شمار می آید، هدف پژوهش حاضر این است که نشان دهد نویسنده چگونه و از چه راههایی دست به ترکیب این دو عنصر برای ساختن روایت زده است. براساس نتایج پژوهش، درک جهان نمایش نامه محمد رضایی راد در گرو ادراک پیوستگی این دو مفهوم و انواع تاثیرات آنها بر یکدیگر در تلقی باختین از کرونوتوپ است. این قرایت کرونوتوپیک همچنین نشان داد نویسنده نمایش نامه علاوه بر کارکرد پی رنگ ساز/ روایت ساز، از مفهوم کرونوتوپ به مثابه استراتژی معنایی و شناختی سود برده است؛ چنان که گویی زمان تاریخی گذشته بر زندگی سه نسل از انسانهای حاضر در مکان نمایش نامه بدون حضور و قرارگیری در این پیوستار زمانی مکانی فاقد معنا و هویت خواهد بود. در این پژوهش، افزون بر بررسی نشانه های زمانی و مکانی صریح و نشاندار، تلاش شده است تا زمان مکان مندی متن با در نظر گرفتن زمانهای شاخص، وقایع تاریخی و متغیرهای اجتماعی ارزیابی شود. با تحلیل کرونوتوپیک متن براساس یک بوطیقای تاریخی، به رغم اینکه نشانه های پیوستار زمانی مکانی واقع گرایانه را میتوان در نخستین دوره گاه شمارانه نمایش نامه مشاهده کرد، دریافت می شود که مکانمندی سایر دوره ها از نظر تاریخی، فاقد کرونوتوپ واقع گرایانه و عینی است و صرفا تمهیدی روایی به شمار می آید.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.