ارزیابی کارایی ماشین وش چین متاثر از آرایش کاشت دو ردیفه، رقم و تراکم بوته پنبه در استان فارس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

کارآیی ماشین های وش چین می تواند به وسیله عوامل مختلفی مثل شرایط محصول و مزرعه تحت تاثیر قرار گیرد. در این مطالعه تاثیر آرایش کاشت در ترکیب با ارقام و تراکم های مختلف بر کارآیی ماشین وش چین پنبه و هم چنین تعیین مناسب ترین ترکیب آنها در زراعت پنبه برای مناطق جنوب کشور بررسی گردید.

مواد و روش ها

آزمایش به صورت کرت های دو بار خرد شده در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار در ایستگاه تحقیقات کشاورزی داراب از سال 1398 به مدت دو سال اجرا شد. آرایش کاشت به عنوان کرت اصلی در دو سطح: یک ردیف (SR) و دو ردیف کاشت بر روی پشته (TR)، کرت فرعی رقم پنبه در سه سطح ماکسا (V1)، گلستان (V2)، حکمت (V3) و کرت فرعی- فرعی فاصله بوته 10 (PD1)، 13 (PD2) و 16 (PD3) سانتی متردر نظر گرفته شد.

یافته ها

تاثیر آرایش کاشت، رقم و فاصله بوته پنبه بر شاخص های کارآیی ماشین معنی دار بود. بیشترین مقدار کارآیی برداشت مربوط به آرایش کاشت یک ردیف روی پشته بود. کمترین مقدار ظرفیت مزرعه ای موثر و کارآیی برداشت ماشین در سامانه کاشت دو ردیف روی پشته مشاهده شد. تیمار کاشت پنبه با فاصله 16 سانتی متر روی ردیف (PD3) موجب افزایش تلفات زمینی به مقدار 5/54 درصد نسبت به کمترین فاصله کاشت روی ردیف (PD1) شد. یافته ها نشان می دهند برهم کنش V3 × PD2 و V3 × PD1  موجب کاهش تلفات زمینی به ترتیب به مقدار 4/15 و 8/27 درصد در مقایسه با V3 × PD3 شده است.

نتیجه گیری

با توجه به میانگین عملکرد محصول و مقدار تلفات وش، استفاده از آرایش کاشت یک ردیف روی پشته به ترتیب در ترکیب با ارقام گلستان و حکمت با فاصله کاشت 13 سانتی متر روی ردیف برای نواحی جنوب استان فارس و مناطقی با اقلیم مشابه توصیه می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
63 تا 84
لینک کوتاه:
magiran.com/p2498744 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!