اعتبارسنجی شعائر امامیه ایران در عصر حضور (مطالعه موردی شعائر رفتاری)
در آیات و روایات، انجام شعایر الهی و دینی مورد تاکید و احیاء آنها از سوی بزرگان دین سفارش شده است. هر گروه دینی و مذهبی و حتی غیر دینی، دارای تعدادی از نشانه ها و علامت های اختصاصی هستند که پیروانشان با آنها شناخته می شوند. شیعیان امامیه ایران نیز در طول تاریخ اسلام از این امر مستثنی نبوده اند. شعایر دارای انواع مختلفی از جمله رفتاری است و مراد از شعایر رفتاری، رفتار بیرونی و واکنش خارجی و عملکردی که نشانه و علامت اطاعت الهی است، گرچه ممکن است در آن گفتار هم وجود داشته باشد اما رفتار و عملکرد نمود و جلوه بیشتری دارد. با بهره مندی از روش توصیفی-تحلیلی، گفته می شود شیعیان امامیه ایران در انجام شعایری نظیر زیارت قبور ایمه (ع)، سوگواری و عزاداری، سیاه پوشی، ارسال وجوه شرعی برای ایمه، برگزاری جشن اعیاد، مقبره سازی و تبرک جستن به اهل بیت (ع)، اهتمام داشتند. همه شعایر هفتگانه مذکور جز مقوله سیاه پوشی، مستند بر سیره نظری یا عملی حضرات معصومان بوده است.