به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « «شیعیان» » در نشریات گروه « تاریخ »

تکرار جستجوی کلیدواژه ««شیعیان»» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مصطفی صادقی*

    احادیث بسیاری در منابع حدیثی شیعه امامیه وجود دارد که در آنها نام کامل امامان از زبان پیامبر6 معرفی شده است. این اخبار از قول صحابه و تابعان و خود امامان دوازده گانه به طور مستقیم یا از قول رسول خدا6 نقل شده است. از سوی دیگر گزارش های تاریخی بسیاری وجود دارد که نشان می دهد نه تنها مسلمانان بلکه اغلب شیعیان از نام و نسب امامان خود آگاهی نداشته اند. این ناآگاهی در انشعاب فرق شیعی و ایجاد فرقه های منتسب به ایمه یا فرزندان ایشان بروز کرده و چنین القا می کند که اگر شیعیان از آن اخبار دوازده امام و نام و نسب کامل ایشان خبر داشتند، این رویدادها و انشعاب ها رخ نمی داد. پرسش اصلی این مقاله آن است که بی اطلاعی یا کم اطلاعی شیعیان از نام و نسب امامان خود به رغم وجود آن اخبار در منابع حدیثی مشهور امامیه، چگونه توجیه خواهد شد؟ مقاله پیش رو درصدد بررسی و حل این تعارض است. یافته های این پژوهش نشان می دهد که اولا تعداد روایات مشتمل بر نام کامل ایمه به اندازه ای نیست که در برخی کتاب ها شهرت یافته است و ثانیا به نظر می رسد پس از دوره غیبت کبری که تعداد امامان برای شیعه روشن و قطعی شده، نقل های بعدی نیز به تناسب آن تکمیل شده است.

    کلید واژگان: دوازده امام, شیعیان, اخبار نص, فرقه های شیعی}
    Mostafa Sadeghi*

    There are many Ḥadīths in Imamiyeh Shīʿa Ḥadīth sources in which the full names of imams are introduced by the Prophet (PBUH).  These have been directly narrated from the sayings of the Companions (ṣaḥāba), followers, and the twelve imams themselves or from the sayings of the Prophet (PBUH). On the other hand, many historical reports show that not only Muslims but also most Shīʿites were not aware of the names and lineage of their imams. This ignorance has manifested itself in the division of the Shīʿite sect and the creation of sects attributed to imams or their children and it implies that if the Shīʿites knew about the news of the twelve Imams and their complete names and lineage, these divisions would not have occurred. The main question of this article is how the ignorance or lack of knowledge of the Shīʿites about the name and lineage of their imams will be justified despite the existence of that news in the famous Ḥadīth sources of the Imamiyeh. This study seeks to investigate and resolve this conflict. Findings indicate that the number of Ḥadīths with imams’ full names is not as much as it is known in some books and it seems that after the period of occultation, when the number of imams for Shīʿa was determined the subsequent narrations were completed accordingly.

    Keywords: Twelve imams, Shīʿa, Text on the imam (Nass), Shīʿite Cults}
  • محمود مهمان نواز*، جعفر نوری، میرعباس حبیبی، کشواد سیاهپور
    پژوهش حاضر با هدف بررسی و تبیین تقابلات و تعارضات شیعیان هزاره و عبدالرحمن خان در افغانستان به انجام رسیده است. سیاست-های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی عبدالرحمن خان سبب بروز نارضایتی جدی در میان هزاره ها شده بود به گونه ای که دوران حکومت وی را می توان سخت ترین دروان تاریخی شیعیان و قوم هزاره در افغانستان دانست. نارضایتی ها تبدیل به قیام مسلحانه در چند مرحله گردید و به نظر می رسد این قیامها بهانه کافی برای پاکسازی قومی- مذهبی شیعیان هزاره افغانستان را دراختیار امیرعبدالرحمن قرار داده بود. سرکوب شیعیان هزاره به اندازه ای گسترده بود که حتی سبب واکنش دولت قاجار و علمای شیعه در این دوره گردیده است.یافته ها بیانگر آن است که: اختلافات میان هزاره ها و حکومت مرکزی ریشه در چند عامل داشته: تفاوت مذهبی میان هزاره ها و حکومت مرکزی، تعارض منافع عبدالرحمن خان و میرهای هزاره، کوچ اجباری برخی از هزاره ها و پاره ای دیگر از مسائل اجتماعی و اقتصادی، مهمترین عوامل تقابلات و تعارضات میان شیعیان هزاره و امیرعبدالرحمن خان به شمار می روند. روش تحقیق در این پژوهش، تاریخی-تحلیلی و جمع آوری اطلاعات به روش کتابخانه ای انجام شده است.در نهایت بر پایه ی یافته های حاصل از منابع استنتاج، تبیین و تحلیل به عمل آمده است.
    کلید واژگان: امیرعبدالرحمن خان, هزاره جات, شیعیان, افغانستان}
    Jafar Nouri, Mirabbas Habibi, Keshvad Siahpour
    The present research has been carried out with the aim of investigating and explaining the confrontations and conflicts of Hazara Shiites and Abdur Rahman Khan in Afghanistan. Abdul Rahman Khan's cultural, economical and political policies had caused serious dissatisfaction among the Hazaras; In such a way that the period of his rule can be considered as the most difficult period in the history of Shiites and Hazara people in Afghanistan. Dissatisfaction turned into an armed uprising in several stages, and it seems that these uprisings provided a sufficient excuse for the ethnic-religious cleansing of Hazara Shiites of Afghanistan at the disposal of Amir Abdul Rahman. The repression of Hazara Shiites was so widespread that it even caused the Qajar government and Shiite scholars to react in this period. The findings show that: the differences between the Hazaras and the central government are rooted in several factors: the religious difference between the Hazaras and the central government, the conflict of interests between Abdul Rahman Khan and the Hazara Mirs, the forced migration of some Hazaras and Another of the social and economical issues are the most important factors of confrontations and conflicts between Hazara Shiites and Amir Abdul Rahman Khan. The method in this research is historical-analytical and information collection is done by library method. Finally, based on the findings from the sources, inference, explanation and analysis have been made.
    Keywords: Amir Abdul Rahman Khan, Hazarajat, Shiites, Afghanistan}
  • محمود مهمان نواز*، جعفر نوری، میرعباس حبیبی، کشواد سیاهپور
    پژوهش حاضر با هدف بررسی و تبیین تقابلات و تعارضات شیعیان هزاره و عبدالرحمن خان در افغانستان به انجام رسیده است. سیاست-های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی عبدالرحمن خان سبب بروز نارضایتی جدی در میان هزاره ها شده بود به گونه ای که دوران حکومت وی را می توان سخت ترین دروان تاریخی شیعیان و قوم هزاره در افغانستان دانست. نارضایتی ها تبدیل به قیام مسلحانه در چند مرحله گردید و به نظر می رسد این قیامها بهانه کافی برای پاکسازی قومی- مذهبی شیعیان هزاره افغانستان را دراختیار امیرعبدالرحمن قرار داده بود. سرکوب شیعیان هزاره به اندازه ای گسترده بود که حتی سبب واکنش دولت قاجار و علمای شیعه در این دوره گردیده است.یافته ها بیانگر آن است که: اختلافات میان هزاره ها و حکومت مرکزی ریشه در چند عامل داشته: تفاوت مذهبی میان هزاره ها و حکومت مرکزی، تعارض منافع عبدالرحمن خان و میرهای هزاره، کوچ اجباری برخی از هزاره ها و پاره ای دیگر از مسایل اجتماعی و اقتصادی، مهمترین عوامل تقابلات و تعارضات میان شیعیان هزاره و امیرعبدالرحمن خان به شمار می روند. روش تحقیق در این پژوهش، تاریخی-تحلیلی و جمع آوری اطلاعات به روش کتابخانه ای انجام شده است.در نهایت بر پایه ی یافته های حاصل از منابع استنتاج، تبیین و تحلیل به عمل آمده است.
    کلید واژگان: امیرعبدالرحمن خان, هزاره جات, شیعیان, افغانستان}
    Jafar Nouri, Mirabbas Habibi, Keshvad Siahpour
    The present research has been carried out with the aim of investigating and explaining the confrontations and conflicts of Hazara Shiites and Abdur Rahman Khan in Afghanistan. Abdul Rahman Khan's cultural, economical and political policies had caused serious dissatisfaction among the Hazaras; In such a way that the period of his rule can be considered as the most difficult period in the history of Shiites and Hazara people in Afghanistan. Dissatisfaction turned into an armed uprising in several stages, and it seems that these uprisings provided a sufficient excuse for the ethnic-religious cleansing of Hazara Shiites of Afghanistan at the disposal of Amir Abdul Rahman. The repression of Hazara Shiites was so widespread that it even caused the Qajar government and Shiite scholars to react in this period. The findings show that: the differences between the Hazaras and the central government are rooted in several factors: the religious difference between the Hazaras and the central government, the conflict of interests between Abdul Rahman Khan and the Hazara Mirs, the forced migration of some Hazaras and Another of the social and economical issues are the most important factors of confrontations and conflicts between Hazara Shiites and Amir Abdul Rahman Khan. The method in this research is historical-analytical and information collection is done by library method. Finally, based on the findings from the sources, inference, explanation and analysis have been made.
    Keywords: Amir Abdul Rahman Khan, Hazarajat, Shiites, Afghanistan}
  • صفرعلی قانونی*، نعمت الله صفری فروشانی
    یکی از ابعاد سیره امام صادق(ع)، سیره معاشرتی حضرت با شیعیان است. امام(ع) در سیره معاشرتی خود با شیعیان، به آسیب شناسی اجتماعی آنان پرداخت و در راستای حفظ شیعیان از چنین آسیب هایی، با کاربست رازداری و تقیه و کتمان سر، به بایسته ها و راهکارها و آثار و پیامدهای این آسیب ها اقدام نمود. این نوشتار، عهده دار نقش رازداری در سیره معاشرتی امام صادق(ع) در جهت حفظ شیعیان از آسیب های اجتماعی با تکیه به روایات کتاب وسایل الشیعه است. برای این هدف، با روش توصیفی تحلیلی و با ارجاع به منابع روایی تاریخی، به آسیب شناسی اجتماعی شیعیان پرداخته شده و سپس، به بایسته ها و راهکارها و پیامدها پرداخته ایم. بررسی و تحلیل روایات باب تقیه، کتمان سر و اذاعه از کتاب وسایل الشیعه شیخ حر عاملی (1104ق)، نشان داد برخی از آسیب های اجتماعی شیعیان، عبارت است از: عدم وحدت و همزیستی مسالمت آمیز بین مسلمانان، عدم ظرفیت اصحاب و عدم رازداری اصحاب که امام صادق(ع) با شناسایی این آسیب ها با راهبرد رازداری، به رفع و درمان در جهت حفظ شیعیان پرداخت.
    کلید واژگان: امام صادق (ع), رازداری, سیره معاشرتی, شیعیان, آسیب های اجتماعی}
    Safar Ali Qanouni *, Nematullah Safari Forushani
    One of the dimensions of the life of Imam Sadiq (a.s.) is his social life with the Shiites. In the course of his association with the Shias, Imam (a.s.) dealt with their social pathology and in order to protect the Shias from such harms, with the use of secrecy and taqiyyah and hiding the secret, he acted on the principles and solutions and the effects and consequences of these harms. This article is responsible for the role of secrecy in the social life of Imam Sadiq (a.s.) in order to protect Shiites from social harms by relying on the narrations of the Book of Wasael al-Shia. For this purpose, with the descriptive-analytical method and with reference to historical-narrative sources, the social pathology of Shiites has been discussed and then, we have discussed the needs, solutions and consequences. The examination and analysis of the narrations of Taqiyyah, Concealment of Secrets, and Broadcasting from the Book of Wasael al-Shi'a by Sheikh Hurr Amili (1104 AH), showed that some of the social harms of Shiites are: lack of unity and peaceful coexistence between Muslims, lack of capacity of companions and lack of secrecy of companions which Imam Sadiq (a.s.) identified these harms with the strategy of secrecy, and proceeded to remedy them in order to preserve the Shiites.
    Keywords: Imam Sadiq (AS), secrecy, social life, Shiites, social harms}
  • درآمدی بر باورها و اعتقادات مذهبی مردم نهاوند در دوران خلافت بنی عباس (132- 656 هجری)
    علی چگنی، شکوه السادات اعرابی هاشمی*، فیض الله بوشاسب گوشه

    شاید بتوان مهمترین تحول فرهنگی در عصر بنی عباس در منطقه جبال به ویژه ناحیه نهاوند را تغییرات فراوان در باورها، اعتقادات دینی و رواج فرق و مذاهب جدید دانست. قراین و شواهد نشان می دهند که این منطقه به علت موقعیت خاص جغرافیایی و قرارگرفتن بر سر راه های تجاری باستانی و همجواری با سرزمین میانرودان و تاثیرپذیری از وضعیت خاص فرهنگی آن منطقه، از تنوع و تشتت آراء و عقاید و باورهای دینی_مذهبی برخوردار بوده است. با وجود این، برخی نویسندگان کتب تاریخی و فرق اسلامی با قاطعیت درباره دین و مذهب مردم نهاوند اظهار نظر کرده و آنها را در زمره باورمندان مذاهب انحرافی، افراطی و غالیانه مشبهه و مجسمه قلمداد کرده اند.این مقاله در پی آن است تا با رویکردی توصیفی_تحلیلی، روند شکل گیری و ظهور فرقه های مذهبی خرمدینیه، اسماعیلیه و شیعه را در فاصله سال های 132 تا 656 هجری در ناحیه نهاوند، بیان کرده، چگونگی رسوخ و نفوذ اندیشه های افراطی تشبیه و تجسیم در میان برخی از پیروان آیین تشیع را مورد بررسی قرار دهد.

    کلید واژگان: اسماعیلیه, شیعیان, مجسمه, مشبهه}
    An introduction to the religious beliefs of the people of Nahavand during the Caliphate of Bani Abbas (132 656 AH)
    Ali Chegeni, Sholouhsadat Arabi Hashemi *, Feyz Allah Bushasb Gusheh

    gPerhaps the most important cultural change in the Bani Abbas era in the Jabal region, especially in the Nahavand region, is the many changes in beliefs, religious beliefs and the spread of new sects and religions. Clues and evidences show that this region has had a variety of opinions and religious beliefs due to its special geographical location and being on the ancient trade routes and adjacent to the land of Mianrodan and influenced by the special cultural situation of that region. Despite this, some authors of historical books and Islamic sects have firmly commented on the religion of the people of Nahavand and have considered them among the believers of deviant, extreme and extravagant religions.With a descriptive-analytical approach, this article aims to describe the process of the formation and emergence of Khurmadiniyyah, Ismailiyyah and Shia religious sects between 132 and 656 AH in Nahavand region, and how the extreme ideas of similitude and embodiment penetrated among some of examine the followers of Shiism.

    Keywords: Ismailia, Shiites, statue, Meshbah}
  • علی چگنی، شکوه السادات اعرابی هاشمی*، فیض الله بوشاسب گوشه
    شاید بتوان مهمترین تحول فرهنگی در عصر بنی عباس در منطقه جبال به ویژه ناحیه نهاوند را تغییرات فراوان در باورها، اعتقادات دینی و رواج فرق و مذاهب جدید دانست. قراین و شواهد نشان می دهند که این منطقه به علت موقعیت خاص جغرافیایی و قرارگرفتن بر سر راه های تجاری باستانی و همجواری با سرزمین میانرودان و تاثیرپذیری از وضعیت خاص فرهنگی آن منطقه، از تنوع و تشتت آراء و عقاید و باورهای دینی_مذهبی برخوردار بوده است. با وجود این، برخی نویسندگان کتب تاریخی و فرق اسلامی با قاطعیت درباره دین و مذهب مردم نهاوند اظهار نظر کرده و آنها را در زمره باورمندان مذاهب انحرافی، افراطی و غالیانه مشبهه و مجسمه قلمداد کرده اند.این مقاله در پی آن است تا با رویکردی توصیفی_تحلیلی، روند شکل گیری و ظهور فرقه های مذهبی خرمدینیه، اسماعیلیه و شیعه را در فاصله سال های 132 تا 656 هجری در ناحیه نهاوند، بیان کرده، چگونگی رسوخ و نفوذ اندیشه های افراطی تشبیه و تجسیم در میان برخی از پیروان آیین تشیع را مورد بررسی قرار دهد.
    کلید واژگان: اسماعیلیه, شیعیان, مجسمه, مشبهه}
    Ali Chegeni, Sholouhsadat Arabi Hashemi *, Feyz Allah Bushasb Gusheh
    gPerhaps the most important cultural change in the Bani Abbas era in the Jabal region, especially in the Nahavand region, is the many changes in beliefs, religious beliefs and the spread of new sects and religions. Clues and evidences show that this region has had a variety of opinions and religious beliefs due to its special geographical location and being on the ancient trade routes and adjacent to the land of Mianrodan and influenced by the special cultural situation of that region. Despite this, some authors of historical books and Islamic sects have firmly commented on the religion of the people of Nahavand and have considered them among the believers of deviant, extreme and extravagant religions.With a descriptive-analytical approach, this article aims to describe the process of the formation and emergence of Khurmadiniyyah, Ismailiyyah and Shia religious sects between 132 and 656 AH in Nahavand region, and how the extreme ideas of similitude and embodiment penetrated among some of examine the followers of Shiism.
    Keywords: Ismailia, Shiites, statue, Meshbah}
  • علیزه زهرا

    مناسبات مذهبی همواره تابعی از وضعیت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه است که بر زندگی و حیات جمعی افراد، تعریف جایگاه و روابط دو سویه مردم و حاکمان تاثیرگذر است. ترسیم تصویر تاریخی این مناسبات و تعیین جهات آن در طول تاریخ در ریشه یابی مسایل فرقه ایی و تقابل و تعاملات مذهبی یک منطقه موثر خواهد بود. در همین راستا با توجه به جایگاه بغداد در طول تاریخ اسلام و تاثیر اوضاع فرهنگی اجتماعی آن بر کل جهان اسلام پژوهش حاضر در نظر دارد با روش توصیفی تحلیلی به این پرسش پاسخ  گوید: که در بغداد قرن چهارم که زمان اوج گیری تضارب آراء در شهر بغداد بوده است مناسبات مذهبی شیعیان و اهل سنت چگونه بوده است ؟ علل و عوامل این جهت گیری در روابط مذهبی چه بوده است؟ یافته های پژوهش حاکی از آن است که عدم ثبات سیاسی، تند روی خواص وتعصب عوام در مذهب به این مناسبات سمت و سوی تقابلی داده استو رویکرد تقابلی از بغداد به سایر شهرها نیز سرایت کرده و به تبع این منازعات ویرانی، جنگ داخلی، کشتار، فقر و مواردی مانند آن وضعیت اجتماعی و فرهنگی جهان اسلام را متاثر ساخته است

    کلید واژگان: منازعات مذهبی, شیعیان, اهل سنت, بغداد, قرن چهارم}
  • قدریه تاج بخش*

    سرکوبی شیعیان که از دوره ایوبیان معمول شد، توسط مملوکان نیز تداوم یافت و در این میان، ممالیک بحری به گونه ای هدفمند، در سالهای 682- 705ق به مناطق جرد، جبیل و کسروان یورشها بردند؛ پرسش اصلی مقاله این است که، زمینه ها، علل و پیامدهای حملات بدین مناطق و نیز واکنش شیعیان چه بود؟ یافته های پژوهش نشان می دهد آنان با استفاده از فتواهای ابن تیمیه و با هدف تادیب شیعیان جرد، جبیل و کسروان و نیز سیادت مذهبی اهل سنت، بدین کار دست یازیدند و پیامد آن، کشتار وسیع شیعیان، ویرانی مناطق مذکور و اقطاع نظامی آنها به طوایف سنی برای تعقیب شیعیان بود که ناامنی و نیز مهاجرت شیعیان را در پی داشت و باعث شد آنان ناگزیر برای بقا، تقیه را پیشه ساخته، به تسنن تظاهر کنند. با این همه، این امر از منازعات مذهبی میان موافقان و مخالفان ابن تیمیه برای فشار حداکثری حکومت بر شیعیان نکاست و از این رو، سلطان مملوکی ابن تیمیه را از ورود به مسایل تفرقه برانگیز مذهبی منع و از شیخ الشیوخی اهل تسنن عزل کرد.

    کلید واژگان: ممالیک بحری, شیعیان, جنگ, جبیل, جرد, کسروان}
    Ghadriyeh Tajbakhsh *

    The suppression of Shiites, which became common since the Ayyubid period, was continued by the Mamluks. And in the meantime, the Bahri Mamluk sultans made targeted raids in the years 682-705 AH to the Shiite areas of Jurd, Jubail and Kaservan. The main question of the article is, what were the grounds, causes and consequences of the attacks in these areas and also the reaction of the Shiites? The findings of the research show that they achieved this by using Ibn Taymiyyah's fatwas and with the aim of disciplining the Shiites of Jurd, Jubail, and Kaservan, as well as religious sovereignty, and the result of this was the mass slaughter of Shiites, the destruction of the mentioned Shiite areas, and their military subjugation to clans of Sunni was to persecute the Shiites which resulted in insecurity as well as the migration of Shiites and caused them to pretend to be Sunnah by making taqiyyah their profession for survival. However, this did not stop the religious conflicts between supporters and opponents of Ibn Taymiyyah for the maximum pressure of the government on the Shiites. And therefore, the Mamluk sultan forbade Ibn Taymiyyah from entering into divisive religious issues and dismissed him from Sheikh Al-Shiyukhi Ahl al-Sunni.

    Keywords: Bahri Mamluks, Shiites, war, Jubail, Jurd, Kaserwan}
  • حسن احمدیان دلاویز*، محمدرضا جباری

    در آیات و روایات، انجام شعایر الهی و دینی مورد تاکید و احیاء آنها از سوی بزرگان دین سفارش شده است. هر گروه دینی و مذهبی و حتی غیر دینی، دارای تعدادی از نشانه ها و علامت های اختصاصی هستند که پیروانشان با آنها شناخته می شوند. شیعیان امامیه ایران نیز در طول تاریخ اسلام از این امر مستثنی نبوده اند. شعایر دارای انواع مختلفی از جمله رفتاری است و مراد از شعایر رفتاری، رفتار بیرونی و واکنش خارجی و عملکردی که نشانه و علامت اطاعت الهی است، گرچه ممکن است در آن گفتار هم وجود داشته باشد اما رفتار و عملکرد نمود و جلوه بیشتری دارد. با بهره مندی از روش توصیفی-تحلیلی، گفته می شود شیعیان امامیه ایران در انجام شعایری نظیر زیارت قبور ایمه (ع)، سوگواری و عزاداری، سیاه پوشی، ارسال وجوه شرعی برای ایمه، برگزاری جشن اعیاد، مقبره سازی و تبرک جستن به اهل بیت (ع)، اهتمام داشتند. همه شعایر هفتگانه مذکور جز مقوله سیاه پوشی، مستند بر سیره نظری یا عملی حضرات معصومان بوده است.

    کلید واژگان: «شعائر», «شیعیان», «امامیه», «ایران», «عصر حضور»}
    Hassan Ahmadian Delaviz *, MohammadReza Jabbari

    In the verses and traditions, performing divine and religious rites is emphasized. And the revival of rituals has been emphasized by the infallible imams. Each religious or non-religious group has its own signs and symbols by which its followers are identified. Iran's Imamite Shiites have also been like this throughout history. Rituals have different types, including behavioral rituals. Behavioral rites mean external performance that shows obedience to God. Although speech may be considered as one of the rituals, but behavior has a greater effect. Iran's Shiites have rituals such as visiting graves, mourning, wearing black clothes, sending religious gifts to imams, holding festivals, building graves, and blessing the infallible. All these cases, except for wearing black clothes, have been documented in the theoretical or practical life of the infallible.

    Keywords: Shiites, İran, Imamia, rituals, presence era}
  • سلمان قاسمیان*

    شیعیان سواحل جنوبی خلیج فارس طی دوران اسلامی میراثی فرهنگی و تمدنی را بنیان نهادند، اما طی سده 10 و 11 قمری، تغییر شرایط و ظهور دو جریان هم زمان استعمار با مبانی فکری و سیاسی جدید و استبداد حکمرانان نورسیده عثمانی بر حیات اجتماعی آنان تاثیراتی گذاشت. این تاثیرات عمیق بیش از هر چیز ناشی از این مبنای اساسی بود که به واسطه تمرکز بینش و روش نوین اقتصادی و فرهنگی عناصر استعماری بر حوزه دریاها، تاثیر استعمار بر ساحل نشینان خلیج فارس از نظر کمی و کیفی عمیق تر و گسترده تر بوده است. این تحقیق با هدف بررسی تاثیر پدیده استعمار بر جوامع شیعی حوزه خلیج فارس، با رویکردی تحلیلی و براساس مطالعات کتابخانه ای به دنبال پاسخ به این پرسش اساسی است که تاثیر ظهور استعمار بر وضعیت اقتصادی و اجتماعی شیعیان سواحل جنوبی خلیج فارس چه بود؟ وجود تعارض میان آموزه های ظلم ستیزی شیعه با رویه های استعماری سبب رویارویی این دو جریان و بروز تاثیرات عمیقی بر حیات اقتصادی و اجتماعی شیعیان طی سده 10 و 11 هجری بوده است.

    کلید واژگان: شیعیان, بحرین, احسا و قطیف, صفویه, استعمار}
  • علی مرشدی زاد، عباس نوری *

    هدف این نوشتار، تبیین بازتاب های انقلاب اسلامی بر منطقه ی قفقاز جنوبی با تاکید بر مسلمانان و شیعیان بر اساس نظریه پخش است، از این رهگذر، انقلاب اسلامی به عنوان مبدا پخش و قفقاز جنوبی به عنوان مقصد، با توجه به شرایط سیاسی و اجتماعی موردبررسی قرار گرفته است. در موضوع پخش نیز با ارایه ی شواهدی عینی در مسیر اثبات بازتاب های انقلاب بر این منطقه به این سوال پرداخته می شود که انقلاب اسلامی ایران چه تاثیراتی بر منطقه قفقاز جنوبی داشته است؟ روش تحقیق کیفی و رویکرد تحلیل اسنادی روشی است که این پژوهش از آن بهره برده است.

    کلید واژگان: بازتاب انقلاب اسلامی, قفقاز جنوبی, نظریه پخش, اسلام و غرب, شیعیان}
    Ali Morshedizad, Abbas Nori *

    Summary .The purpose of this article is to explain the reflections of the Islamic Revolution on the South Caucasus with emphasis on Muslims and Shiites based on the theory of diffusion; Hence, the Islamic Revolution has been studied as a source of distribution and the South Caucasus as a destination according to the political and social conditions. In discussing the issue of broadcasting, we provide objective evidence to prove the possible reflections of the revolution on this region. The main question of the article is what effects did the Islamic Revolution of Iran have on the South Caucasus region? In this regard, the main hypothesis is that the impact of the Islamic Revolution of Iran on the South Caucasus is greater than the cultural and political aspects. The method of the article is qualitative, which has used the documentary analysis approach. 

    Keywords: reflection of the Islamic Revolution, South Caucasus, dissemination theory, Islam, the West, Shiites}
  • سید قاسم رزاقی موسوی

    ویژگی برجسته عصر امام باقر (ع) در مقایسه با دیگر ایمه (ع)، نهضت علمی و فرهنگی مسلمانان در آن دوره و پیامدهای درون مذهبی و برون مذهبی آن است. در فضای علمی و فرهنگی دهه های نخست هجری، حضور فرقه های مختلف با اندیشه های گوناگون، مانند: مرجیه، قدریه، خوارج، متصوفه و غلات از یک طرف، و آشفتگی فکری و اجتماعی درون شیعی از طرف دیگر، مشکلاتی را برای شیعیان پدید آورد. در چنین شرایطی، اصحاب امام باقر (ع) در این دوره، بر پایه رهنمودها و راهگشایی های آن حضرت، از طریق ترویج احکام فقهی و تبیین اندیشه های شیعی در قالب چند جریان علمی، به تثبیت مکتب شیعه پرداختند. این نوشتار، درصدد بررسی این موضوع با به کارگیری شیوه توصیفی تحلیلی و بهره مندی از منابع اولیه حدیثی، تفسیری، فقهی و تاریخی است. یافته های این پژوهش، نشان دهنده آن است که جریان های علمی فقهی، کلامی، تفسیری و معنی گرایی را می توان از مهم ترین جریان های علمی شیعی آن دوره برشمرد که نتایجی چون: مرجعیت علمی امام، نقش آفرینی علمای شیعه در ترویج و تثبیت جامعه اعتقادی شیعه، قرار گرفتن اصحاب امام در جایگاه افتا را در پی داشت.

    کلید واژگان: امام باقر(ع), شیعیان, جریان های علمی شیعی, اصحاب امام باقر(ع), فرق اسلامی}
    Seyyed Ghasem Razzaghi Mousavi

    The salient properties of Imam Baqer era compared with that of the other Imams is the scientific and cultural movement of Muslims and the consequences within the religion and out of religion. In the scientific and cultural atmosphere of the first decades (A.H), the presence of various sects with different thoughts such as Marjaeh, Qadrieh, Motesavefeh, and Qolaat on one hand and the intellectual social chaos among the Shiites on the other hand led to some problems for the Shiites. On these conditions, the fillowers of Imam Baqer established shi’ah school based on the guidelines of that holiness, the jurisprudential decrees and the clarification of shiite thoughts in the framework of some scientific trends. This writing is to investigate this issue relying on the analytical- descriptive method and taking advantage of hadithi, interpretive, jurisprudential and historical primary sources. The findings of reseach clarify that the scientific, jurisprudential, theological, interpretive, and spiritual trends are condsidered as the most important trends of that era which led to the scientific authority of Imam, the roles of Shiite scholars regarding the propagation and establishment of belief based community of shi’ah, and putting Imam in Efta position.

    Keywords: Imam Baqer (PBUH), Shiites, scientific Shiite trends, followers of Imam Baqer, Islamic sects}
  • سیف حاتم عبدعلی النعمانی، مریم عزیزیان*، محبوبه فرخنده زاده

    این پژوهش، با هدف بررسی موقعیت سیاسی مسجد کوفه در فاصله زمانی 17 132ق، می کوشد به این پرسش پاسخ دهد که فعالیت سیاسی مخالفان و همراهان خلافت در مسجد کوفه در این بازه زمانی، چگونه بود و چه تاثیراتی بر موقعیت سیاسی مسجد بر جای گذاشت؟ مقاله با روش وصفی و تحلیل آماری، به این نتیجه دست یافته است که مسجد کوفه در طول دوره مورد بررسی، به صورت پیوسته جایگاه سیاسی خود را حفظ کرده است؛ با این تفاوت که در عصر خلافت حضرت علی(ع) و امام حسن(ع)، در مقایسه با دوره امویان، حضور همراهان حاکمیت در مسجد بیشتر از مخالفان بود و در عصر اموی، میان تعداد حضور موافقان و غیرهمراهان در مسجد، به سبب استفاده از شیوه های زور و تزویر، یک تعادل نسبی برقرار شد؛ اما مجموعه رویدادهایی ناخواسته، به رشد نیروهای فعال مخالف، به ویژه شیعیان و سرانجام تسلط آنان بر مسجد و اعلام پایان عصر اموی انجامید.

    کلید واژگان: مسجد کوفه, امام علی ع, امام حسن(ع), امویان, شیعیان}
    Seif Hatam Abd Ali Al- Na’Mani, Maryam Aziziyan *, Mahboobeh Farkhondehzadeh

    This research with the aim of investigating the political position of mosque of Kufa from 17-132 A.H, tries to answer the question on how the political activity of fore and against of caliphate was in mosque of Kufa in this span of time and what was its effect on the political state of the mosque. Taking advantage of the descriptive- analytical method, the research concludes that mosque of Kufa constantly preserved its political position during this phase. The mere difference was that in time of Imam Ali and Imam Hassan (PBUT) compared with Omayyad era, the presence of associates of sovereignty was more than that of the opponents. Moreover, a relative balance was made between the followers and adversaries relying on the conducts of falsification in Omayyad era. Nevertheless, the unwanted events led to the development of the opponent powers particularly the Shiites, their domination on the mosque and the end of Omayyad era

    Keywords: Mosque of Kufa, Imam Ali (PBUH), Imam Hassan (PBUH), Omayyads, Shiites}
  • فرحانه حیدر

    پژوهش حاضر به دنبال پاسخ به این سوال است که؛ وضعیت شیعیان در زمان امام حسن عسکری چگونه بود؟  با اشاره به زندگی امام حسن عسکری (ع)، فعالیتهای علمی، سیاسی، اجتماعی آن حضرت و اقدامات حاکمان و خلفای عباسی هم عصر ایشان، امام در راه تقویت ارتباط شیعه با امام مهدی (عج) و زمینه سازی برای پزیرش امام غایب و معرفی و شناخت ایشان برای شیعیان خاص و رسیدگی امام حسن عسکری (ع) به وضعیت مالی برخی از شیعیان مطرح گردیده است. نیز مظلومیت های شیعیان مانند بازرسی منازل و ایجاد فضای رعب و وحشت و پراکندگی شیعیان در زمان امام عسکری بیان شده است. نیز به قیامها و شورشهای این دوره از سوی علویان یا غیر شیعیان، مانند قیام علی بن زید بن حسین، قیام احمد بن محمد و تبعات آن این قیامها پرداخته شده است.

    کلید واژگان: شیعیان, عباسیان, امام حسن عسکری علیه السلام, قیام ها}
  • زیبا غفوری*، حمید حاجیان پور
    هدف پژوهش حاضر بررسی تطبیقی چالش های انتقال اموات به اماکن مقدس میان شیعیان ایران و هند در عصر قاجار می باشد. پژوهش حاضر به روش کتابخانه ای و بصورت توصیفی-تحلیلی صورت گرفته است. براساس یافته های تحقیق شیعیان هند و ایران سعی در انتقال اجساد به شهرهای مشهد، قم و عتبات عالیات داشتند، اما با گسترش بیماری های مسری، دولت ها برای مقابله با انتشار بیماری، در نقاط مرزی اقدام به ایجاد قرنطینه نموده و از ورود اجساد آلوده جلوگیری نموده و ایرانیان و هندی ها در انتقال اجساد با چالش هایی نظیر پرداخت حق گمرکی، بازرسی اجساد، تهیه گواهی روبرو شدند. نوآوری پژوهش حاضر در بررسی تطبیقی باوری واحد میان دو جغرافیای متفاوت ایرانی و هندی می باشد. براساس نتایج تحقیق شیوع بیماری های مسری منجربه اعمال قوانین سخت در این زمینه شد و مردم به روش های گوناگون نظیر توسل به افراد بانفوذ، تهیه مدارک تقلبی برای اجساد و یا قاچاق به انتقال اموات به اماکن مقدس پرداختند.
    کلید واژگان: ایران, دفن اموات, شیعیان, عتبات عالیات, قاجار, مشهد, هند}
  • محمدرضا بارانی*، یونس غفاری پور

    خویشاوندی نسبی عباسیان با خاندان رسالت، پیروی از امیرالمومنین حضرت علی (ع) در برابر امویان، پی‎گیری خون خواهی شهیدان عاشورا، شعارهایی مانند الرضا من آل محمد و یا منصور و گزارش هایی درباره منصور و مهدی بودن فرزندان آنان، زمینه ای فراهم آورده بود که عباسیان در دوره پیش از خلافت دارای گرایش شیعی و مانند کیسانیه و زیدیه از گروه های شیعی شمرده شود. همسانی و همسویی ماهیت جنبش عباسیان با این نمادهای شیعی از موضوعات شایسته پژوهش است. این مقاله با روش گردآوری داده‎ها و تتبع کتابخانه ای و با رویکرد وصفی و تحلیلی به بررسی انتقادی ماهیت جنبش شیعی عباسیان می پردازد. این ارزیابی نیازمند سنجه هایی در زمینه جایگاه اجتماعی جنبش، جایگاه دینی رهبران جنبش، رفتار رهبران عباسی، انگیزه و اهداف جنبش و دست آورد جنبش برای شیعیان است تا میزان باور و همراهی عباسیان با اندیشه های شیعی در فرآیند جنبش تا دست یابی به خلافت روشن گردد. یافته های این پژوهش نشان دهنده آن است که هم گرایی جنبش عباسیان با باورهای شیعی در یک فرآیند پنهان چرخش داشته است و گام به گام به اندیشه های گروه های رقیب شیعه گرایش پیدا کرده است.

    کلید واژگان: عباسیان, شیعیان, چرخش اندیشه, باورهای شیعی, علویان}
    Mohammadreza Barani *, Younos Ghafari Pour

    The relationship between Abbasids and Prophet’s household, following Amir al- Momenin Ali (PBUH), perusing the revenge of Ashura martyrs, the mottos like Al Reza Men Aal e- Mohammad and Ya Mansour and the reports on their siblings being regarded as Mansour or Mahdi provided the ground for Abbasids to be of Shiite tendency and belong to the Shiite groups such as Kisaniyeh and Zeidiyeh, before caliphate. The likeness of the nature of Abbasid movement with Shiite symbols are considered the issues worth to be investigated. Taking advantage of the descriptive-analytical approach and the library method of research, this study critically investigates the nature of Abbasid Shiite movement. This issue is in need of measurements related to the social position of movement, the religious position of people leading the movement, the conduct of Abbasid leaders, the motivation and objectives behind this movement and its actualization for the Shiites so that the amount of belief and consistency of Abbasids with the Shiite thoughts in the process of movement to the achievement of caliphate will be crystalized. The findings of this research illustrate that the convergence of Abbasid movement with the Shiite beliefs has covertly changed and gradually tended toward the beliefs of Shiite competitor groups.

    Keywords: Abbasids, Shiites, change of views, Shiite beliefs, Alawites}
  • Tahmineh Raees Sadat, Bijan Nazari

    Sunni was the state religion of Iran during the Ghaznavid dynasty and they got their governmental legitimacy such as samanid empire and Seljuk dynasty from Abbasids caliph, so protection of religion and its spread was one of the basic duty of Ghaznavid. They were religious fanatic and confined to other religions such as Ismailism, Alawites, and Sadat. The method of this study is based on library books and was the descriptive and analytical approach and survey on the social and political life of Shiite sects against the Ghaznavid fanaticism which lead to two points of view. One is Taqiya which is used by Alawites and Sadat. The other is extremist methods of Ismailism. Ghaznavids had a negative view to Ismailism because they were extremist and had religious communication to Fatimid of Egypt.

    Keywords: Ghaznavd, sunni religion, shias, Ismailism, sadat, Alwites}
  • علیرضا کریمی*، کبری جعفرزاده

    اعتقاد به ظهور امام زمان،یکی از ارکان اساسی مذهب تشیع امامی است که در طول تاریخ اسلام و تشیع جریان داشته است. در دوره تسلط مغولان و تاسیس حکومت ایلخانی در ایران مسئله منجی گرایی (مهدویت) رشد بسزایی یافت . حضور عناصر بیگانه با مذهب غیر اسلامی و مسلط شدن بر جامعه و مملکت اسلامی باعث بروز، فتنه و فساد، هرج ومرج، بروز جنگ ها، افزایش مالیات ها و آشفتگی اوضاع شد. در چنین شرایطی، مردم بیش از هر زمان دیگری، احساس نیاز به مصلحی را داشتند که با آمدنش به تمامی ظلم و جورها پایان بخشد. در این دوره، انتظار و منجی گرایی ، بیش از عصرهای دیگر در عقاید و افکار مردم (شیعیان) و حتی غیر شیعیان رسوخ کرد . به طوری که در برخی از شهرها هر روز مردم به انتظار منجی به دروازه شهرها می رفتند و به انتظار امام غایب می نشستند . در این پژوهش علل پیدایش و رشد اندیشه منجی گرایی و مهدویت و پیامدهای آن ازجمله بهره برداری قیام کنندگان از اندیشه منجی گرایی به روش توصیفی تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته است.

    کلید واژگان: ایلخانان, شیعیان, انتظار, منجی گرایی (مهدویت)}
    Alireza Karimi *, Cobra Jafarzadeh

    Belief in the advent of the Imam Zaman (AS) is one of the basic pillars of the Imami Shiite religion that has flowed throughout the history of Islam and Shiism. During the Mongol domination and the establishment of the Ilkhanid government in Iran, the issue of Mahdism grew significantly. The presence of alien elements who had non-Islamic religion and their domination of the Islamic society and country caused sedition and corruption, chaos, wars, tax increases and chaos. In such circumstances, the people felt more than ever the need for a reformer who would put an end to all oppression and tyranny with his arrival. In this period, expectation and saviorism penetrated the ideas and thoughts of the people (Shiites) and even non-Shiites, more than any other age. ‌In some cities, people went to the city gates every day waiting for a savior and waited for the absent Imam ‌. In this study, the causes of the emergence and growth of the idea of saviorism and Mahdism and their consequences, including the use of the idea of saviorism by the insurgents have been studied in a descriptive and analytical manner.

    Keywords: Ilkhans, Shiites, Waiting, Saviorism (Mahdism)}
  • سید محمد موسوی*، محمدتقی کمر روستا

    سوال اصلی پژوهش را این گونه می توان مطرح ساخت که انقلاب اسلامی ایران در گسترش شیعه در اندونزی چه تاثیری داشته است؟ بر این اساس با استفاده از روش تحقیق توصیفی-تحلیلی مبتنی بر نظریه پخش با توضیح مختصری در خصوص پیشینه تاریخی پیدایش شیعیان در اندونزی، معرفی سازمان ها و موسسات مرتبط با شیعیان، به وضعیت شیعیان اندونزی، موافقان مذهب شیعه و روابط خاص آن ها بین خود و همچنین با دیگران و تاثیرات یکی از رویدادهای مهم قرن بیستم یعنی پیروزی انقلاب اسلامی ایران بر گسترش و نشر تفکر شیعی در اندونزی را مورد بررسی قرار می دهیم. یافته های پژوهش نشان می دهد که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، مسلمانان اندونزی شاهد شور و شوق مذهبی چشمگیری در میان شیعیان و طرفداران این مذهب بودند که این امر، گسترش ادبیات شیعی را در برداشت. با تغییرات ایجاد شده، موسسات مبتنی بر تفکر شیعی نظیر مدارس اسلامی، ناشران و انجمن ها روند رو به افزایشی داشته اند. در نتیجه، انقلاب اسلامی ایران، بر میزان گسترش و نفوذ فرهنگی، اجتماعی و سیاسی شیعیان اندونزی از طریق: 1. جذب دانشجویان اندونزیایی در حوزه علمیه قم 2. ایجاد موسسات و سازمان های وابسته به شیعه 3. پر رنگ شدن نقش علمای دینی به ویژه مراجع تقلید در حوزه های فرهنگی، سیاسی و مذهبی 4. ظهور شیعیان و ترغیب به انجام فعالیت های فقه شیعه در اندونزی در دانشگاه و گروهاستاد، تاثیرات قابل توجهی داشته است.

    کلید واژگان: انقلاب اسلامی ایران, اندونزی, نظریه پخش, اسلام, شیعیان}
    Seyed Mohammad Mosavi *, Mohammad Kamarrosta

    The main question of this research can be asked as to what effects the Islamic Revolution of Iran had on the spread of Shiism in Indonesia? Accordingly, using a descriptive-analytical research method based on diffusion theory with a brief explanation of the historical background of the origin of Shiites in Indonesia, introduction of Shiites-related organizations and institutes, the situation of the Shiites in Indonesia, proponents of the Shiite religion and their special relationships among themselves and  others and the effect of one of the important events of the twentieth century, the victory of Islamic Revolution of Iran, on the spread and promotion of Shiite thinking in Indonesia, are studied. Results show that after the victory of Islamic Revolution, significant religious enthusiasm among Shiites and adherents to this religion were observed that led to the spread of Shiite literature. With these changes, institutions based on Shiite thought, such as Islamic schools, publishers and forums, were on the rise. There for, Islamic Revolution of Iran had significant impacts on the Shiites' cultural, social and political spread and influence in Indonesia by: 1.attracting Indonesian students in the seminary of Qom 2.establishment of Shiite affiliated institutions and organizations 3.Making the role of religious scholars, especially imitators, more important 4.the rise of Shiites and the encouragement of Shiite jurisprudence activities in Indonesia.

    Keywords: : Islamic Revolution of Iran, Indonesia, Diffusion Theory, Islam, Shiites}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال