اثبات یکی بودن سراینده مثنوی مصباح الارواح و یک مثنوی گمنام، از طریق مقایسه سبک شناسانه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 مصباح‌الارواح نام سفرنامه ای خیالی به جهانی دیگر است که سراینده آن را شمس‌الدین محمد بردسیری و یا اوحدالدین کرمانی دانسته اند. در سال 1344 سیدضیاءالدین سجادی، یک مثنوی 638 بیتی را به نام «ختم‌الغرایب» و منسوب به خاقانی معرفی کرد و بچاپ رساند. بعدها برخی پژوهشگران در رابطه با نام و نویسنده این مثنوی ابهاماتی را مطرح کردند و نظرات گوناگونی ارایه شد. در پژوهش پیش رو کوشیده شده اثبات شود نویسنده این مثنوی و مثنوی مصباح‌الارواح یک شخص بوده است.

روش مطالعه

 پژوهش پیش رو مطالعه ای نظری است و به شیوه توصیفی - تحلیلی انجام شده است. در این تحقیق بر مبنای حدسیات مطرح شده، بین مصباح‌الارواح و مثنوی 638 بیتی در سه سطح فکری، زبانی و ادبی مقایسه ای سبک‌شناسانه انجام شده است. جامعه موردمطالعه، مثنوی «مصباح‌الارواح» به تصحیح بدیع‌الزمان فروزان‌فر، چاپ شده در «یادنامه مفاخر کرمان 2: شمس بردسیری» و «ختم‌الغرایب مثنوی منسوب به خاقانی» به اهتمام ضیاءالدین سجادی چاپ شده در «فصلنامه فرهنگ ایران زمین» بوده است.

یافته ها

 با مقایسه سبک‌شناسانه میان دو اثر مذکور مشخص میشود که در قلمرو زبانی دایره واژه ها و ساخت نحوی جملات، مشابهتهایی دارند؛ از جمله آنکه واژه های ایجادشده بوسیله خود شاعر در هر دو اثر یافت میشود. همچنین در قلمرو ادبی ترتیب بسامدی استفاده از انواع آرایه های ادبی تا حد زیادی در هر دو اثر یکسان است. در قلمرو فکری نیز موضوعات کلیدی مثنوی 638 بیتی، در لابلای موضوعات مصباح‌الارواح یافت میشوند.

نتیجه گیری

 با توجه به مشابهتهای یافت‌شده، این نتیجه قابل دریافت است که دو اثر مذکور سروده یک نفر هستند و پیشرفتهای زبانی و ادبی در مصباح‌الارواح نشان‌دهنده آن است که مثنوی 638 بیتی حاصل دوران کم تجربگی، و مصباح‌الارواح حاصل دوران پختگی شاعر است؛ البته هویت این شاعر همچنان محل ابهام است و تعیین اینکه شمس بردسیری نویسنده این دو اثر است و یا اوحدالدین کرمانی، موضوع پژوهشی دیگر میتواند باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 45
لینک کوتاه:
magiran.com/p2509612 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!