ارزیابی ذخایر شاه میگوی آب شیرین (Astacus leptodactylus Eschscholtz, 1823) در سد ارس جهت ارائه مدیریت صید پایدار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سد ارس دارای اهمیت اکولوژیک و اجتماعی-اقتصادی برای استان آذربایجان غربی محسوب می شود که یکی از منابع صادراتی بکر و با اهمیت آن شاه میگوی دراز آب شیرین (Astacus leptodactylus) است. به منظور بررسی وضعیت ذخایر این گونه از دو مدل CMSY و BSM با استفاده از داده های صید سال 1392-1397 استفاده شد و همچنین یک عملیات نمونه برداری در تیرماه 1400 در دریاچه سد ارس صورت پذیرفت. میانگین وزن صید شده برابر با 91/88 گرم، طول کل 88/13 و طول کاراپاس 5/7 سانتی متر ثبت شد. میزان CPUE محاسبه شده در ایستگاه SI1 و در ایستگاه SI2 به ترتیب برابر 06/0 و 013/0 (عدد در هر تله در شبانه روز) محاسبه گردید. شاخص های نقاط مرجع شیلاتی شاه میگوی سد ارس به دست آمده از دو مدل CMSY و BSM، حداکثر میزان برداشت پایدار از منابع شاه میگوی سد ارس بین 18 تا 24 تن برآورده کرد. این نتایج بیانگر افت شدید ذخیره و برداشت بیش از حد از میزان صید پایدار طی سالیان گذشته بوده است. بنابراین می توان بطور کلی نتیجه گیری نمود که ذخایر شاه میگوی آب شیرین سد ارس به شدت آسیب دیده است و با بررسی شاخص های جمعیتی، ذخایر و همچنین دلایل و اثرات کاهش ذخایر می توان امید داشت که اگر بازسازی ذخایر با برنامه ریزی و تبیین بهره برداری بر اساس برداشت پایدار باشد، بر مبنای میزان مجاز قابل برداشت، تعیین شده به صورت کاربردی، در این مطالعه می توان به بازسازی ذخایر این گونه و جلوگیری از انقراض آن کمک کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
507 تا 520
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2515776 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!