بررسی میزان آلودگی بروسلا در شیرهای خام گوسفندی و اثر پالیده عاری از سلول (CFS) لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس روی تولید بیوفیلم آن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
بروسلوز از بیماری های باکتریایی زیونوتیک مهم در انسان و حیوانات مهره دار است. باکتری های اسید لاکتیک و ترکیبات تولیدی آن ها به عنوان عوامل کنترل زیستی بالقوه در تشکیل بیوفیلم مطرح شده اند. تحقیق حاضر با هدف تعیین اثرات پالیده عاری از سلول (CFS) لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس روی تولید بیوفیلم جدایه های بروسلا از شیرهای خام گوسفندی شهرستان مهاباد انجام شد. در این تحقیق، 100 نمونه شیر گوسفندی به صورت تصادفی از مناطق مختلف شهری و روستایی شهرستان مهاباد جمع آوری شدند. برای جداسازی بروسلا، ابتدا نمونه ها در آبگوشت بروسلا و سپس در آگار بروسلا با مکمل انتخابی کشت داده شدند؛ و برای شناسایی گونه های بروسلا، آزمایش های متابولیکی مرتبط انجام گردید. قابلیت تولید بیوفیلم جدایه های بروسلا و نیز فعالیت ضد بیوفیلم CFS  لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس به روش سنجش میکروپلیت ارزیابی شد. یافته ها نشان داد که از مجموع 100 نمونه شیر، تعداد 3 نمونه (3 درصد) آلوده به بروسلا ملی تنسیس بودند. هم چنین هر سه جدایه دارای توانایی تشکیل بیوفیلم تشخیص داده شدند. دو جدایه، تولید کننده متوسط بیوفیلم و یک جدایه، مولد قوی بیوفیلم بودند. غلظت های مختلف CFS، به صورت معنی داری (01/0˂p) تولید بیوفیلم جدایه ها را کاهش دادند. هم چنین غلظت 10 درصد CSF، بیشترین فعالیت ضد بیوفیلم را نشان داد. از یافته ها می توان استنباط نمود که آلودگی بروسلا در شیرهای خام گوسفندی منطقه مهاباد نسبتا بالاست. اجرای کامل برنامه های غربالگری و مایه کوبی بروسلوز در گله های دامی منطقه ضروری است. هم چنین می توان نتیجه گیری نمود که CFS لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس دارای قابلیت حذف بیوفیلم بروسلا می باشد. بنابراین، CFS لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس به عنوان یک ترکیب ضد بیوفیلم می تواند در کنترل رشد بروسلا مطرح گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 21
لینک کوتاه:
magiran.com/p2516053 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!