اثرات تنطیمی سیس و ترانس LncRNA در بیان افتراقی ژن ها طی آلودگی ویروس سپتی سمی خونریزی دهنده (Viral Hemorrhagic Septicemia) در ماهی قزل آلای رنگین کمان (Oncorhyncus mykiss)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در این مطالعه با استفاده از فناوری RNA-seq اثر تنظیمی سیس و ترانس ژن های غیر کد شونده بلند (lncRNA) در بیان ژن ها در ماهیان آلوده به ویروس سپتی سمی هموراژیک خونریزی دهنده (VHS) مورد بررسی قرار گرفت. در پایان دوره آزمایشی (روز سی و پنجم)، RNA کل از بافت طحال (گروه تیمار شده با ویروس) و سرم فیزیولوژی (گروه شاهد) و  برای آماده سازی کتابخانه برای mRNA-seq، مورد استفاده قرار گرفت. نتایج آنالیز RNA-seq، نشان داد که تعداد 63 ژن lncRNA دارای بیان افتراقی بوده است که با 92 ژن کد شونده به صوت سیس در محدوده 20 هزار باز بالا دست و پایین دست ژن های مورد نظر ارتباط داشتند. از میان جفت ژن های کد شونده و lncRNA، آنهایی که همبستگی بیانی بیشتر از مثبت 90 درصد و کمتر از منفی 90 درصد داشتند به ترتیب به عنوان جفت ژن های با بیان هم راستا و غیر هم راستا مورد ارزیابی قرار گرفتند. ژن های کد شونده Interlukin10،BHLHE41، RBP47، gastrotropin، synaptopodin، OX2 و SMC2 با 8 و 13 ژن lncRNA به ترتیب دارای ارتباط سیس و ترانس بودند. ژن های Interlukin10، gastrotropin، synaptopodin، OX2، SMC2 و دو ژن RBP47 و BHLHE41 به ترتیب در گروه تیمار ویروسی و گروه شاهد بیان بالاتری نشان دادند. تجزیه و تحلیل هستی شناسی ژن ها نشان دهنده فعالیت ژن های سایتوکینی از جمله ژن اینترلوکین 10 بود که در پاسخ های التهابی در سیستم ایمنی نقش مهمی دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 14
لینک کوتاه:
magiran.com/p2517350 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!