طراحی و کلونینگ ژن L1 بهینه شده ویروس پاپیلوما انسانی تیپ 18 در وکتور بیانی pcDNA3 و ارزیابی بیان آن در سیستم یوکاریوتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

زمینه :

واکسن ها نقش ویژه ای در مهار و کاهش میزان مرگ ومیر ناشی از بیماری های عفونی داشته اند. در این راستا DNA واکسن ها با هدف سهولت تولید و کاهش خطرات ناشی از واکسن های سنتی ایجاد شده اند. ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) به عنوان عامل ایجاد کننده سرطان دهانه رحم معرفی شده است. در این راستا پروتیین کپسید ویروس (L1) به منظور ایجاد واکسن های زیر واحدی و نیز DNA واکسن مورد استفاده قرار گرفته است. هدف از این پژوهش تجربی طراحی و ساخت سازواره بیانی ژن L1 ویروس HPV 18 و بررسی بیان آن در سلول های یوکاریوتی می باشد.

مواد و روش ها

در این مطالعه تجربی، ژن L1 ویروس HPV 18 پس از بهینه سازی و سنتز، در وکتور بیانی pcDNA 3.1 hygro ساب کلون گردید. تایید کلونینگ با استفاده از آزمون colony PCR و واکنش هضم آنزیمی انجام شد. انتقال وکتور بیانی به سلول های HEK293 با استفاده از واکنشگر Turbofect انجام شد. پس از 72 ساعت، RNA کل از سلول های ترانسفکت شده و سلول های کنترل استخراج شده و cDNA ساخته شد. بررسی بیان ژن در سطح mRNA در سلول ها با انجام PCR بر روی cDNA انجام شد.

یافته ها

نتایج نشان داد که بدنبال بهینه سازی توالی ژن L1، شاخص های CAI و Fop در سطح ایده آل افزایش یافت. کلونینگ ژن بهینه شده HPV 18-L1 در وکتور بیانی pcDNA3 با استفاده از آزمون کلونی PCR و واکنش هضم آنزیمی با موفقیت تایید گردید و نتایج بیانگر تشکیل پلاسمید نوترکیب pCDNA3.1-L1 است. متعاقبا بررسی بیان ژن L1 در سطح mRNA نشان دهنده بیان موفقیت آمیز ژن L1 در سیستم یوکاریوتی می باشد.

نتیجه گیری

نتایج حاصل از این تحقیق، کارایی وکتور بیانی ایجاد شده در بیان موثر ژن L1 در شرایط in vitro را نشان می دهد. این وکتور بیانی قابلیت استفاده به عنوان DNA واکسن در مطالعات آینده در شرایط in vivo را دارا می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
408 تا 421
لینک کوتاه:
magiran.com/p2532067 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!