کاربرد داده های مغناطیس هوایی در شناسایی خطواره های مغناطیسی، گسل های پنهان و چشمه های لرزه ای: مطالعه موردی شهرستان رامسر

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

محدوده مورد مطالعه در منطقه البرز مرکزی در عرض شمالی 5/36 تا 37 و طول شرقی 5/50 تا 51 از نصف النهار گرینویچ قرار گرفته است. از اهداف این پژوهش، شناسایی خطواره های ساختاری موجود در منطقه مورد مطالعه، با استفاده از داده های مغناطیس هوایی و بررسی ارتباط زمین ساختی خطواره های مغناطیسی با گسل های پنهان است. عکس های هوایی، تصاویر ماهواره-ای، نقشه های موجود اعم از نقشه های توپوگرافی و نقشه های زمین شناسی به منظور تعیین ساختارهای اصلی مطالعه شد. موقعیت گسل های شناسایی شده قبلی بازنگری و با استفاده از نقشه های ژیوفیزیک هوایی، خطواره های ساختاری منطقه به روش چشمی و با استفاده از نرم افزاز ژیوسافت نسخه ی 1/4 Oasis montaj 4.1) Geosoft (استخراج شدند. با استفاده از سامانه اطلاعات جغرافیایی (GIS) و روش هم پوشانی، نقشه کانون های سطحی، نقشه خطواره های مغناطیسی و نقشه گره های تنش مغناطیسی بر یکدیگر منطبق شدند. برای شناسایی گسل های پنهان منطقه از دو روش تلفیق و تحلیل گره های تنش مغناطیسی و خطواره های مغناطیسی استفاده شد. محل خطواره ها یا پهنه های خطی که در هر سه نقشه مشترک بودند، نشان دهنده موقعیت گسل های جدید سطحی و گسل های قدیمی هستند و بقیه خطواره ها گسل های پنهان می باشند. بر این اساس خطوراه های ساختاری، گسل های پنهان و چشمه های لرزه زا شناسایی شدند.

زبان:
فارسی
صفحات:
452 تا 467
لینک کوتاه:
magiran.com/p2532263 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!