عملکرد ده ساله فصل نامه تحقیقات جغرافیایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

رسالت مجلات علمی، چاپ مقاله های علمی و کمک به گسترش و اشاعه اطلاعات و نتایج پژوهش ها درباره پیشرفت های موجود در یک حوزه علمی است. امروزه، کمیت و کیفیت مقالات و مجلات علمی منتشر شده در یک کشور به عنوان یکی از شاخص های توسعه یافتگی و اعتبار علمی آن کشور در سطح بین المللی به حساب می آید. یکی از عوامل اصلی پیشرفت هر کشور، میزان تولید و تاثیر انتشارات علمی آن کشور است، فصل نامه تحقیقات جغرافیایی یکی از مجلات معتبر در حوزه دانش جغرافیاست که سهم عمده ایی در ترویج این دانش دارد، به همین منظور، بررسی عملکرد این فصل نامه و شناسایی نقاط قوت و ضعف آن می تواند گام موثری در توسعه و پیشرفت روزافزون آن باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی مقالات چاپ شده در فصل نامه علمی پژوهشی تحقیقات جغرافیایی از نظر گرایش موضوعی، مدت زمان رسیدگی تا چاپ مقالات، تعداد نویسندگان و تحلیل کمی و کیفی مقالات است،

روش شناسی: 

تمامی مقالات فصل نامه تحقیقات جغرافیایی از سال 1389 تا سال 1399 مورد بررسی قرار گرفت. جامعه پژوهش 500 مقاله را در برداشت. داده ها از طریق نرم افزارهای SPSS 22، Excel و ArcGIS مورد بررسی کمی و با استفاده از نرم افزار MAXQDA مورد تحلیل کیفی قرار گرفت.

یافته ها: 

یافته های پژوهش شامل دو بخش بررسی کمی و توصیفی مقالات ارسال شده و طبقه بندی آن ها در درجه اول و سپس مطالعات کیفی انجام شد و تحلیل محتوا بر روی کلیدواژه های مقالات در رشته ها و بخش های مختلف بود.

نتیجه گیری:

 نتایج حاکی از کاهش مدت زمان چاپ مقالات پس از اخذ پذیرش و سهم بالای استان هایی نظیر اصفهان، تهران و خراسان رضوی در ارسال مقاله به این فصل نامه است. سایر نتایج به همراه تحلیل های آماری ارایه شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
449 تا 458
لینک کوتاه:
magiran.com/p2532849 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!