بررسی آلودگی به توتال کانت، اشرشیاکلی ، سالمونلا و استافیلوکوکوس اورئوس در گوشت منجمد، تازه، چرخ شده و تخم مرغ های عرضه شده در شهرستان کرج

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

گوشت و تخم مرغ از جمله مواد غذایی هستند که به لحاظ دارا بودن اسیدآمینه های ضروری، اسیدهای چرب اشباع، غیراشباع و مواد معدنی جزء نیازهای طبیعی روزانه بدن محسوب می شوند. اما آلودگی به میکروارگانیسم های پاتوژن می تواند مخاطراتی را برای مصرف کنندگان به وجود بیاورد که سبب وقوع اپیدمی هایی گردد؛ لذا هدف از مطالعه حاضر بررسی میزان آلودگی به توتال کانت، اشرشیاکلی، سالمونلا و استافیلوکوکوس اوریوس در گوشت منجمد، تازه، چرخ شده و تخم مرغ می باشد. تعداد 200 نمونه مواد غذایی که از هر کدام 50 نمونه را از مراکز عرضه موجود در شهرستان کرج، اخذ و به آزمایشگاه بهداشت مواد غذایی انتقال داده و آزمایش های مربوط به سالمونلا، استافیلوکوکوس اوریوس، اشرشیاکلی و کلی فرم را روی آن ها انجام گرفت. سطح معنی داری p <00/05 در نظر گرفته شد. نتایج نشان داد که بیشترین میزان آلودگی به میکروارگانیسم های استافیلوکوکوس، اشرشیاکلی، سالمونلا و کلی فرم مربوط به گوشت چرخ شده بود که به ترتیب 14 درصد نمونه ها 100 درصد آلودگی به استافیلوکوکوس، 14 درصد سالمونلا، 12 درصد اشرشیاکلی و 100 درصد آلودگی کلی فرمی داشت و تخم مرغ در بین مواد غذایی آزمایش شده کمترین میزان آلودگی را داشت. با توجه به میزان آلودگی بالا در گوشت چرخ شده به تمام میکروارگانیسم های مورد آزمایش، لذا باید از تهیه این محصول در مراکز عرضه غیرمجاز خودداری و این محصول را درمراکز عرضه که تاییدیه دامپزشکی دارند تهیه کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p2532961 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!