اثر حجم دهنده های رژیمی مختلف غنی از فیبر بر ویژگی های کیفی فیله های گوشت گاومیش بازساخته فراسودمند

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پیشینه:

 بازار روزافزون محصولات گوشتی فراسودمند که به ویژه توسط مصرف کنندگان امروزی آگاه به سلامت تقاضا می شود، محققان را بر آن داشته است تا محصولات گوشتی سالم تری را تولید کنند.

هدف

مطالعه حاضر با هدف بهبود فیبر رژیمی گوشت گاومیش، با استفاده از حجم دهنده های غنی از فیبر رژیمی فراسودمند طبیعی انجام شد.

روش کار

گوشت به دست آمده از لاشه گاومیش ماده بالغ (بیش از 10 سال) از بازار محلی طی 5 تا 6 ساعت پس از کشتار تهیه شد، به مدت 24 ساعت نگهداری شد و سپس با حجم دهنده های غنی از فیبر در مقادیر بهینه آن ها یعنی 12% آرد جو، 12% آرد ذرت، 10% پودر پوست نخود و 8% سبوس گندم برای تولید فیله های گوشت گاومیش بازساخته فراسودمند (FRBMF)، فرآوری شد.

نتایج

نتایج نشان داد برای اکثر نمونه های تیمار در مقایسه با گروه شاهد، بازده پخت، pH و محتوای رطوبت بالاتر اما درصد پروتیین و چربی کمتر بود. درصد خاکستر FRBMF تهیه شده با سطوح بهینه پودر پوست نخود و سبوس گندم به طور معنی داری بیشتر از گروه شاهد و سایر تیمارها بود (P<0.05). مقادیر نیروی برشی برای FRBMF کمتر از گروه شاهد بود. درصد فیبر رژیمی کل (TDF)، تمامی محصولات تیماری به طور معنی داری بیشتر از گروه شاهد بود (P<0.05). آنالیز پروفایل بافتی تفاوت معنی داری را بین FRBMF و گروه شاهد نشان نداد (P>0.05). امتیازات حسی برای بسیاری از ویژگی های FRBMF ترکیب شده با سطوح بهینه پرکننده ها، کمتر اما قابل مقایسه با گروه شاهد بود.

نتیجه گیری:

 نتیجه گیری شد که عملکرد (کارایی) محصول به خصوص از نظر فیبر رژیمی کل نسبت به شاهد بهبود یافته است. پودر پوست نخود و سبوس گندم منابع عالی برای فیبرهای رژیمی و پس از آن ها به ترتیب آرد جو و ذرت هستند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
363 تا 368
لینک کوتاه:
https://magiran.com/p2534165 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!