جستجوی هویت از دیدگاه سارتر در نمایشنامه کودک مدفون اثر سام شپارد
هدف از مقالهی «جستوجوی هویت از دیدگاه سارتر در نمایشنامهی کودک مدفون» این است که با نگاهی تحلیلی به نمایشنامهی سام شپارد بر مبنای فلسفهی سارتر به درک تازهای از شخصیتهای نمایشی و دنیای آنها دست یابد. از میان نمایشنامههای سام شپارد، کودک مدفون بیشتر به مسیلهی جستوجوی هویت پرداخته است. درگیری شخصیتها، تضاد و اختلاف نظر میان اعضای خانواده و تاثیرات آن بر جامعه با تمرکز بر انسان معاصر آمریکایی در این نمایشنامه کاملا هویداست. شخصیتهایی که شپارد آنها را در نمایشنامههایش به تصویر کشیده است، تقریبا تمامی از یک جنس انتخاب شدهاند و در آثار مختلف میزان مشکلات و درگیریهای روانی و بیماریهای فیزیکیشان کم یا زیاد شده است. اما در نمایشنامهی کودک مدفون همهی شخصیتها تنها و بدون ایجاد رابطهای واقعی با یکدیگر و جامعه، عریان و به دور از هم به معرض دید تماشاگر گذاشته شدهاند. به همین دلیل این مقاله در ابتدا با نگاهی به تیاتر سام شپارد و نسبت آثارش با فلسفهی اگزیستانسیالیسم میپردازد و در ادامه روایت دراماتیک و تحلیل اثر مذکور را ارایه میدهد. سپس با بررسی مسیلهی جستوجوی هویت در اثر، تاثیر اندیشهی سارتر بر روند شکلگیری کنشها و پیشرفت درام شپارد مطرح میشود. سوال اصلی مقاله این است که جستوجوی هویت چه نقشی در خلق اثر ذکر شده دارد؟ با توجه به این مسیله فرضیهی میزان تاثیرگذاری شخصیت در طراحی درامها و نقش کلیدی آن در پرداخت این اثر مشخص میشود. نتیجهی این پژوهش تاثیر اندیشهی سارتر مبنی دربارهی انسان و آزادی و همچنین اصول اخلاقی فلسفهی او در شخصیتپردازی نمایشنامهی کودک مدفون سام شپارد نشان میدهد. جستوجوی هویت در اندیشهی اصلی سارتر در آثار شپارد، به صورت ظهور توازی و تلازم آزادی و طغیان در کنار یکدیگر قابل بازیافتن است. این مقاله به روش توصیفی و تحلیلی نگارش یافته و شیوههای گردآوری و دستهبندی اطلاعات با استفاده از مطالعات کتابخانهای انجام پذیرفته است.
سارتر ، اگزیستانسیالیسم ، فلسفه ی هنر ، تئاتر ، سام شپارد
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.