استفاده از محلول مولتی اکسیدانت در بهینه سازی گند زدایی گیاهان زینتی در آزمایشگاه کشت بافت گیاهی شرکت مزارع نوین ایرانیان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

میکروارگانیزم های آلوده کننده در آزمایشگاه های کشت بافت، دارای منشا گیاهی، انسانی و یا محیطی است. بروز این آلودگی با منشا محیطی به طور گسترده رخ می دهد. محلول مولتی اکسیدانت برای گند زدایی آب، در مقایسه با روش های دیگر دارای مزایای  گوناگونی مانند قدرت گند زدایی بالا، کلر کمتر باقی مانده در آب، طعم و بوی بهبود یافته، حذف بیوفیلم و دارای ایمنی زیستی است. وجود عوامل مختلف گند زدایی کننده فوق موجب کارایی بالای این محلول می شود. این محلول موثرتر از سفید کننده (دارای هیپوکلوریت سدیم) است و می تواند کاربردهای گوناگونی داشته باشد. این ماده می تواند بدلیل ویژگی های بالقوه خود، گزینه خوبی به عنوان گندزدا در آزمایشگاه های کشت بافت باشد. اثر غلظت های مختلف محلول مولتی اکسیدانت (0، 100، 200 و 400 پی پی ام در چهار زمان 10، 20، 40 و 80 دقیقه) برای کنترل آلودگی های قارچی و باکتریایی ریزنمونه های سه گونه ژربرا، ارکیده فالنوپسیس و هاورتیا و همچنین میزان بررسی آلودگی های قارچی و باکتریایی موجود در هوا پس از استفاده از آنولیت با چهار غلظت 0، 100، 200 و 400 پی پی ام و با استفاده از فوگر به مدت 5، 10، 15 و 20 دقیقه به صورت مه پاشی و در چهار زمان از سال، بررسی شد. استفاده از غلظت 400 پی پی ام محلول مولتی اکسیدانت آنولیت به مدت 80 دقیقه غوطه وری ریزنمونه های کشت بافتی، سبب کنترل آلودگی قارچی در ریزنمونه های هر سه گونه گیاهی شد. اما کنترل باکتریایی بسته به گونه گیاهی مورد استفاده ممکن است به طور کامل برطرف نشود. بنابراین، استفاده از محلول 70% اتانول بین 30 تا 60 ثانیه برای گندزدایی ریزنمونه های گیاهی در کنار استفاده از آنولیت توصیه می شود. همچنین، کاربرد غلظت 400 پی پی ام آنولیت به مدت 15 یا 20 دقیقه، می تواند آلودگی های هوازاد را در آزمایشگاه به حداقل برساند. از مزایای دیگر استفاده از این محلول مولتی اکسیدانت، این است که موجب سمیت برای گیاه و کاربر و همچنین خورندگی فلزات نمی شود. محلول مولتی اکسیدانت آنولیت به عنوان گندزدای مناسب و بدون آسیب رسانی به بافت گیاه، برای تیمار گیاهان و همچنین کنترل آلودگی هوای آزمایشگاه های کشت بافت گیاهی قابل توصیه است.

زبان:
فارسی
صفحات:
153 تا 162
لینک کوتاه:
magiran.com/p2539735 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!