جریان ملی گرایی در انیمیشن و سینمای ژاپن «مطالعه موردی: تحلیل و بررسی انیمیشن سفرهای میتی کومون»
برای دستیابی به تحلیل دقیق و هوشمندانه هنر و سینمای هر کشوری، نگاه دقیق جریان شناسی همراه با اشراف بر جریانات فکری، دینی و سیاسی آن کشور، امری حیاتی است. شناسایی جریانات فعال ژاپنی از ابتدا تا کنون در عرصه حکومت، اندیشه، فرهنگ و رسانه ژاپن و همچنین تولید انیمیشن توسط کمپانی ها و شرکت های وابسته به این جریانات، بسیار حایز اهمیت است. از این رو، شناسایی و بررسی «جریان ملی گرایی در انیمیشن و سینمای ژاپن» از اهداف این پژوهش است که در تحلیل مرسوم، کاستی آن احساس می شود. در این تحقیق با توجه به نقص ها و نقدهایی که به روش شناسی نوفرمالیستی وارد است، جهت دستیابی به فهم عمیق تر حکمت، زیبایی شناسی و تاثیرات رسانه ای و اجتماعی انیمیشن، در کنار فهم دقیق فرم و تکنیک آن، از روش شناسی ویژه ای موسوم به «فنی حکمی» استفاده شده است که از جنس روش های تحلیل کیفی می باشد. در این روش، با فراروی از صرف فرم، به زمینه های اجتماعی و جریانات دینی، اندیشه ای و سیاسی پشتیبان و همچنین ارزیابی حکمی تاثیرات انیمیشین بر تعالی یا هبوط بشر نیز توجه می شود. در نهایت، در این پژوهش «جریان ملی گرایی» در ساخت محصولات انیمیشن ژاپن شناسایی و پویانمایی «سفرهای میتی کومون» نیز به عنوان مطالعه موردی بررسی شد. حاصل آنکه پویانمایی «سفرهای میتی کومون» به عنوان یکی از آثار سریالی جریان ملی گرایی در ژاپن توانست تدبیر هوشمندانه شوگون اعظم مبنی بر ارسال بازرسانی به شهرهای مختلف ژاپن جهت نظارت بر عملکرد حاکمان و جلوگیری از فساد و ظلم آنان بر مردم به تصویر بکشد