سوررئالیسم و عرفان عراقی
فراواقع گرایی یا سورریالیسم دارای اصولی مشابه و مشترک با مبانی عرفان است که این اشتراک در اندیشه های برخی از عارفان ظهور چشمگیرتری یافته است و فخرالدین عراقی شاعر و عارف بزرگ قرن هفتم ایرانی از آن جمله است که تاکنون از این دیدگاه به نظم و نثر او نگریسته نشده و در قالب نقد ادبی جدید مورد مطالعه و مقایسه قرار نگرفته است. در این مقاله که از نوع کتابخانه ای و به روش توصیفی- تحلیلی است، پس از خوانشی جدید از رابطه عرفان با سورریالیسم موارد اشتراک آنها در آثار عراقی ترسیم و دنبال می شود. او پیرو مکتب جمال است که به زیبایی و عشق اصالت می دهد و عنصر خیال را مرز فراواقعیت و زیبایی آفرین می داند، با گریز از عقل به کشف و شهود روی می آورد و از دنیای درون شبیه به ضمیر ناخودآگاه سخن می گوید و با شطح و الهام از دنیای خیال بهره می گیرد که در حقیقت تصویرهایی سورریالیستی ارایه می دهد. در این پژوهش آموزه های عرفانی فخرالدین عراقی قابل مقایسه با این مکتب نشان داده می شود.
-
نفی متافیزیک حضور و تعلیق های معنایی در سلوک شمس تبریزی
محمود خرم آبادی، *، علی فتح الهی
نشریه عرفان اسلامی، بهار 1403 -
جایگاه شادی و نشاط در عرفان ابوسعید ابوالخیر
حسین آریان، *
نشریه عرفان پژوهی در ادبیات، پاییز و زمستان 1402 -
جایگاه تاج و کلاه در نمادپردازی متون عرفانی
بهزاد بهمنی مطلق*،
نشریه تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا)، زمستان 1401 -
بررسی زبان زنانه و مردانه در رمان شب های تهران از منظر دستور زبان
یدالله بهمنی*، بهزاد مروی
مجله پویش در آموزش علوم انسانی، تابستان 1398