رفتارهای بهداشتی مادران دارای کودک بستری در بیمارستان در کاشان: یک مطالعه مقطعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 نقش خانواده در سلامت کودک بسیار حیاتی است، زیرا قسمت عمده رشد کودک، به میزان آگاهی والدین بستگی دارد. بنابراین مطالعه حاضر با هدف بررسی رفتارهای بهداشتی و عوامل مرتبط با آن در مادران دارای کودک بستری در شهر کاشان انجام شد.

روش بررسی

 مطالعه حاضر از نوع مقطعی بود که بر روی 216 مادر دارای کودک بستری در بخش های کودکان بیمارستان های آموزشی در کاشان از آبان سال 1398 تا اسفند سال 1399 انجام شد. نمونه گیری در این مطالعه به روش مستمر انجام شد. رفتارهای بهداشتی مادران در ارتباط با کودک مورد مشاهده غیرمستقیم قرار گرفت و در چک لیست رفتارهای بهداشتی ثبت شد. داده ها در نسخه 26 نرم افزار SPSS وارد و با استفاده از آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس، تی مستقل و آزمون تحلیل رگرسیون خطی تجزیه و تحلیل شدند. 

یافته ها: 

نتایج مطالعه حاضر نشان داد میانگین سن مادران 5/60±29/27 سال بود. نتایج مطالعه نشان داد گویه های «استفاده از آب سالم و تازه به کودک برای نوشیدن» (97/5 درصد)، «شست وشوی دست مادر با آب و صابون در صورت آلودگی واضح دست» 95/6 درصد)، «تعویض لباس و ملافه کودک به محض آلوده شدن واضح به اسهال، استفراغ، خون و سایر آلودگی ها» (7/90 درصد) و «شست وشوی دست بعد از تعویض پوشک» (87/3 درصد) بیشترین میزان رعایت را داشتند و گویه های «شست وشوی دست قبل از تعویض پوشک» (8 درصد)، «دقت در پوشاندن گوشی موبایل با کاور پلاستیکی» (8/8 درصد) و «شست وشوی دست کودک» (15/8 درصد) کمترین میزان رعایت را از سوی مادران داشتند. 

نتیجه گیری: 

باتوجه به میانگین نمره رعایت رفتارهای بهداشتی مادران، نیاز به آموزش و آگاه سازی مادران درخصوص رعایت رفتارهای بهداشتی مادران برای حفظ امنیت بیشتر کودک بدو ورود به بیمارستان وجود دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
244 تا 259
لینک کوتاه:
magiran.com/p2546821 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!