بازتعریف سیاسی احکام عبادی اسلامی در اندیشه علی شریعتی(مطالعه موردی فریضه حج)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

حج یکی از مهم ترین فرایض اسلامی تلقی می شود که دارای ابعاد پیچیده فردی و اجتماعی بوده و از جایگاه ویژه ای در فرهنگ و تمدن اسلامی برخوردار است. قرن های متمادی مسلمانان از سراسر جهان برای ادای فریضه حج هر ساله به مکه می روند و این اجتماع بزرگ اسلامی همه ساله به شکلی باشکوه و عظیم برگزار می شود و عظمت آن باعث توجه بسیاری اندیشمندان مسلمان و غیر مسلمان به این مراسم مذهبی مسلمانان شده است. علی شریعتی هم بعنوان یک روشنفکر مسلمان در نظام فکری و الگوی اسلام شناسی خود جایگاه ویژه ای به حج داده است. اهمیت دیدگاه های شریعتی درباره حج در ویژگی منحصر به فرد آن یعنی سیطره رویکرد ایدیولوژیک در تفسیر کلیت حج و همچنین اجزاء و مراحل انجام حج نهفته است. بی شک شریعتی به عنوان یک روشنفکر دینی با گرایشات ایدیولوژیک سعی کرده تا روایتی مبتنی بر الگوی ایدیولوژیک اسلامی خود ارایه دهد که در آن ابعاد اجتماعی و سیاسی و طبقاتی حج نسبت به ابعاد فردی و معنوی آن از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و ابعاد فردی و معنوی حج را هم نوعی خودسازی انقلابی در مسیر ساختن انسانی موحد و معترض در عرصه ظلم ستیزی تلقی می کند. نگاه سیاسی شریعتی به حج باعث شده تا حج از یک فریضه عبادی به یک اجتماع بزرگ سیاسی تبدیل شود که می تواند عامل همبستگی مسلمانان سیاسی و مذهبی جهان هم تلقی شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
6588 تا 6604
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2548990 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!