به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « حج » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «حج» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • صادق شفیعی، وحید پاشایی*، میثم نوروزی
    هدف

    واکاوی شیوه ها و روش های گسترش انقلاب اسلامی در عربستان سعودی، توسط ایران و اقدامات، شیوه ها و روش های ممانعت از گسترش انقلاب اسلامی، توسط عربستان سعودی محور اصلی این پژوهش است.

    روش شناسی پژوهش: 

    این مقاله به روش توصیفی- تحلیلی با بهره گیری از منابع اصلی و اسناد موجود در مرکز اسناد و تاریخ دیپلماسی وزارت امورخارجه به شکل کتابخانه ای گردآوری شده است.

    یافته ها

    ایام حج همواره فرصت بسیار مناسبی برای آشنایی دیگر مسلمانان جهان با ماهیت آرمان ها و اهداف انقلاب اسلامی بوده است. از این رو ایرانیان به روش های مختلف به ویژه برگزاری مراسم برایت از مشرکان سعی در انتقال ارزش های انقلاب اسلامی، طی مراسم حج را داشته اند، تا سایر مسلمانان را با آرمان های انقلاب آشنا کنند. اما عربستان سعودی که از سرایت انقلاب اسلامی ایران به این کشور نگران بود، اقدامات و مخالفت های گسترده ای برای جلوگیری از گسترش انقلاب اسلامی انجام داد به نحوی که در دهه نخستین انقلاب اسلامی، روابط ایران و عربستان به تیرگی گرایید.

    نتیجه گیری

    هرچند کشتار حجاج ایرانی در مکه مهم ترین عامل تاثیرگذار بر روابط دو کشور پس از انقلاب بوده، اما ریشه این حوادث بیش از آنکه ناشی از تفاوت نگرش در فلسفه حج، یا نحوه برگزاری آن باشد ناشی از ترس عربستان از صدور انقلاب اسلامی بوده است که باعث اقدامات و مخالفت های گسترده مذهبی و سیاسی و فرهنگی با ایران شد.

    کلید واژگان: انقلاب اسلامی, عربستان سعودی, حج, امام خمینی(ره), گسترش انقلاب اسلامی, صدور انقلاب اسلامی}
  • نورسعید آسا، فرشته سادات اتفاق فر*، مهدی گلجان

    حج یکی از مهم ترین فرایض اسلامی تلقی می شود که دارای ابعاد پیچیده فردی و اجتماعی بوده و از جایگاه ویژه ای در فرهنگ و تمدن اسلامی برخوردار است. قرن های متمادی مسلمانان از سراسر جهان برای ادای فریضه حج هر ساله به مکه می روند و این اجتماع بزرگ اسلامی همه ساله به شکلی باشکوه و عظیم برگزار می شود و عظمت آن باعث توجه بسیاری اندیشمندان مسلمان و غیر مسلمان به این مراسم مذهبی مسلمانان شده است. علی شریعتی هم بعنوان یک روشنفکر مسلمان در نظام فکری و الگوی اسلام شناسی خود جایگاه ویژه ای به حج داده است. اهمیت دیدگاه های شریعتی درباره حج در ویژگی منحصر به فرد آن یعنی سیطره رویکرد ایدیولوژیک در تفسیر کلیت حج و همچنین اجزاء و مراحل انجام حج نهفته است. بی شک شریعتی به عنوان یک روشنفکر دینی با گرایشات ایدیولوژیک سعی کرده تا روایتی مبتنی بر الگوی ایدیولوژیک اسلامی خود ارایه دهد که در آن ابعاد اجتماعی و سیاسی و طبقاتی حج نسبت به ابعاد فردی و معنوی آن از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و ابعاد فردی و معنوی حج را هم نوعی خودسازی انقلابی در مسیر ساختن انسانی موحد و معترض در عرصه ظلم ستیزی تلقی می کند. نگاه سیاسی شریعتی به حج باعث شده تا حج از یک فریضه عبادی به یک اجتماع بزرگ سیاسی تبدیل شود که می تواند عامل همبستگی مسلمانان سیاسی و مذهبی جهان هم تلقی شود.

    کلید واژگان: حج, ایدئولوژی, سیاست, دین, فرهنگ اسلامی}
    Nursaid Asa, Fereshteh Sadat Ettefaghfar *, Mahdi Goljan

    Hajj is considered as one of the most important Islamic duties which has complex individual and social dimensions and has a special place in Islamic culture and civilization. For centuries, Muslims from all over the world have traveled to Mecca every year to perform the Hajj, and this great Islamic gathering is held every year in a magnificent and grand manner, and its greatness has attracted the attention of many Muslim and non-Muslim thinkers to this Muslim religious ceremony. Ali Shariati, as a Muslim intellectual, has given a special place to Hajj in his system of thought and Islamic model. The importance of Shari'a views on Hajj lies in its unique feature, namely the dominance of the ideological approach in interpreting the whole of Hajj as well as the components and stages of performing Hajj. Undoubtedly, Shariati, as a religious intellectual with ideological tendencies, has tried to present a narrative based on his Islamic ideological model in which the social, political and class dimensions of Hajj are more important than its individual and spiritual dimensions, and the individual and spiritual dimensions of Hajj. It is also considered as a kind of revolutionary self-construction in the direction of making a united and protesting human being in the field of oppression. Shariati's political view of the Hajj has transformed the Hajj from a ritual of worship into a large political community that can also be seen as a factor in the solidarity of the world's political and religious Muslims.

    Keywords: Hajj, Ideology, Politics, religion, Islamic Culture}
  • سید رضا مهدی نژاد

    حج به عنوان آیین دینی جامع و دارای ویژگی های منحصربه فرد، ظرفیت بالایی برای ایفای نقش در تمدن اسلامی داشته و دارد. در منظومه فکری مقام معظم نمونه جامعه » رهبری حج دارای جایگاه ویژه ای است؛ به گونه ای که ایشان حج را می دانند. این تشبیه و تمثیل خاص، این « اسلامی برتر و تمدن نوین اسلامی پرسش را مطرح می کند که چه نسبتی بین این دو وجود دارد. به بیان دیگر، چه ویژگی ها و مولفه هایی در حج وجود دارد که چنین ظرفیت و قابلیتی را بدان می بخشد؟ در نوشتار حاضر تلاش شده است با کاوش در اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای و با روش توصیفی و تحلیلی، به پرسش فوق پاسخ داده شود. یافته های این پژوهش حاکی از آن است که در میان ویژگی های متعدد حج، سه ویژگی اساسی جامعیت، انسجام بخشی و غیریت سازی نقش بسیار مهمی در تمدن سازی دارند. مهم ترین ویژگی مشترک حج و تمدن نوین اسلامی، جامعیت و تقارن ابعاد مادی و معنوی این دو است. تجلی معنویت در عالی ترین شکل آن، در کنار ابعاد و منافع مادی حج، آن را به نمونه ای از جامعه آرمانی اسلامی تبدیل کرده است. در کنار این ویژگی، انسجام بخشی حج که در تمام اجزای حج جریان دارد و غیریت سازی که به طور خاص در برایت متجلی می شود، به علاوه ویژگی های متعدد دیگر، ظرفیت تمدنی بالایی به حج بخشیده است.

    کلید واژگان: آیت الله خامنه ای, حج, تمدن نوین اسلامی, جامعیت, انسجام بخشی, غیرت سازی}
    Sayyed Reza Mahdinejad

    Hajj, as a comprehensive religious rite with unique characteristics, had a high capacity to play a role in Islamic civilization and has it now. Hajj has a special place in the intellectual system of the Supreme Leader. He considers Hajj to be “an example of a superior Islamic society and a new Islamic civilization.” This particular analogy raises the question about the relationship between these two phenomena. In other words, what are the characteristics and components of Hajj that give it such a capacity? Exploring the thought of Ayatollah Khamenei and using a descriptive-analytical method, the article attempts to answer those question. The findings of this study indicate that among the innumerous features of Hajj, the three basic characteristics of comprehensiveness, shaping cohesion and otherness play a very important role in making civilization. The most important common feature of Hajj and modern Islamic civilization is the comprehensiveness and symmetry of the material and spiritual dimensions of the two. The manifestation of spirituality in its highest form, along with the material dimensions and benefits of Hajj, has made it an example of an ideal Islamic society. In addition to this feature and many other features, the cohesiveness of Hajj, which is present in all components of Hajj, and the otherness, which is especially manifested in hating enemies of Islam (Barat), have given Hajj a high capacity of civilization.

    Keywords: Ayatollah Khamenei, Hajj, Modern Islamic Civilization, comprehensiveness, Cohesiveness, Otherness}
  • حسین میرسعیدی، حسین احمری*، محمدرضا کاظمی گلوردی

    نیابت در حج از همان قرون اولیه دوره اسلامی مورد بحث و استدلال در شرایط مختلف قرار گرفته است. نیابت در مفهوم فقهی به معنی قایم مقام شدن برای فرد دیگری برای انجام عمل خاصی است و از این منظر با وکالت شباهت دارد که مفهوم حلال گشتن تصرف یا نفوذ تصرف نیز در آن جاری است. از نظر فقهی نایب در حج بایستی نیت نایب شدن را داشته باشد و منوب عنه را نیتا تعیین کرده باشد. اگر نایب پس از احرام و دخول به حرم فوت نماید، حج برای وی و منوب عنه جایز است و نایب مستحق تمام مال الاجاره خواهد بود. قاعده بر این اساس است که نیابت از دونفر در یک سال جایز نیست؛ اما این قاعده دو استثنا دارد: اول نیابت در حج و دوم پیش آمدن شرایط قهری. نتیجه اینکه در حالتی که فرد عاجز باشد، نیابت در ابعاض حج از جانب وی مجزی است. اما اگر بعد از به پایان رسیدن فریضه حج چیزی از اجرت باقی مانده باشد، برای خود نایب است. و اگر اجرت برای تکمیل حج کم باشد، تکمیل آن بر منوب عنه واجب نیست، مگر اینکه در قرارداد به آن اشاره شده باشد. فلذا مقاله حاضر با در نظر گرفتن موضوعات فوق با روشی توصیفی تحلیلی و با تکیه بر منابع فقهی و روایات در میان فقهای امامیه و اهل سنت به احکام، شرایط نایب و منوب عنه در خصوص انجام فریضه حج در موارد خاص، قهری و... خواهد پرداخت.

    کلید واژگان: حج, احکام نیابت, نایب, منوب عنه, عربستان}
    Hosein Mirsaeedi, Hosein Ahmari*, Mohammadreza Kazemi Golvardi

    Representation in Hajj has been discussed and argued in various contexts since the early centuries of the Islamic period. In the jurisprudential sense, representation means becoming a substitute for another person to perform a certain action, and from this point of view, it is similar to power of attorney, which also includes the concept of making possession lawful or influencing possession. According to jurisprudence, the deputy in Hajj should have the intention of becoming the deputy and the intention of the curse should be determined by the intention. If the vicegerent dies after entering ihram and entering the shrine, Hajj is permissible for him and the vicegerent, and the vicegerent will be entitled to all the rent. The rule is that it is not permissible to represent two people in one year; But this rule has two exceptions: first, representation in Hajj and second, the occurrence of coercive conditions. The result is that in case of incapacity of the person, representation in the dimensions of Hajj is separate from him. But if there is anything left from the reward after the end of the Hajj, it is a vicegerent for himself. And if the reward for completing Hajj is low, it is not obligatory to complete it on the basis of the curse, unless it is mentioned in the contract. Therefore, the present article, taking into account the above issues in a descriptive-analytical manner and relying on jurisprudential sources and narrations among Imami and Sunni jurists to the rulings, deputy and subordinate conditions regarding performing Hajj in special cases, compulsory and. .. will pay.

    Keywords: Hajj, the rules of representation, vicegerent, subordinate}
  • یعقوب توکلی، محسن محمدی *

    هرچند جهان اسلام همواره با دیالکتیک عوامل اتحادبخش و تفرقه افکن مواجه بوده است ولی هر بار عناصر اتحادبخش در سطح وسیعی بروز کرده اند, زمینه اتحاد فراهم شده است. این مقاله در صدد پاسخ به این پرسش است که اسلام از چه ظرفیت های درونی جهت تعامل و گفتگو برخوردار است. در این بین حج به عنوان عبادتی جهانشمول که هر ساله مسلمانانی را از سرتاسر جهان در قالب برقراری مناسکی یکسان در زمان و مکانی یکسان گردهم جمع می کند مورد توجه قرار گرفته است تا ظرفیت های آن در برقراری و تقویت تعامل و گفتگو در جهان اسلام بررسی شود. حج با تقویت هویت تمدنی و تمرکز بر دشمن مشترک ظرفیت برقراری تعامل و گفتگوی سیاسی جهان اسلام را دارد. از طرف دیگر تقویت هویت دینی و سرمایه اجتماعی در حج ارتباطات مسلمانان را تقویت می کند. جمعی بودن و ساختارشکن بودن مناسک حج، مناسکی تعامل بخش را ایجاد می کند. افزون بر این فضای اخلاقی و زمینه تعامل اقتصادی در حج در راستای گسترش تعامل و گفتگو در جهان اسلام قابل تحلیل است.

    کلید واژگان: حج, گفتگوی سیاسی, گفتگو, هم گرایی فقهی, هم گرایی اخلاقی, تعامل اقتصادی}
    Yaqoob Tawakkoli, Mohsen Mohammadi *

    However, the Muslim world has always been faced with the Unifying and divisive factors But each time the unifying elements are widely emerged, and field of unity is provided. This article seeks to answer the question of: what are the Islam's internal capacities for interaction and dialogue? In the meantime the hajj is considered as a universal worship that gathers Muslims together from around the world each year in the same worship, at the same time and from the same place to be checked the capacities to establish and strengthen of interaction and dialogue in the Muslim world. Hajj has the capacity of making interact and political dialogue among the Islamic worlds with strengthen civilization identity and focusing on a common enemy. On the other hand strengthen of religious identity and social capital in Hajj boosting Muslim Community. Being Collectivity and deconstruction in the rites of Hajj, creates the interactional ritual. Moreover, moral sphere and the field of economic interaction in Hajj can be analyzed in order to expand the interaction and dialogue in the Muslim world.

    Keywords: Hajj, political dialogue, dialogue, legal convergence, ethical convergence, economic interaction}
  • محسن محمدی*، غلامرضا بهروز لک
    امام خمینی با نگرش های سیاسی و اجتماعی به حج، مسلمانان را متوجه ظرفیت آن در بیداری اسلامی کرد. ایشان در پیام های خود به مناسبت حج، روح بیداری اسلامی را مبارزه با استعمار و استکبار مطرح و مسلمانان را به کارکردهای سیاسی و اجتماعی مغفول حج در عزت بخشی و نهضت اسلامی متوجه نمودند. از نظر امام خمینی، حج، فضایی برای آگاهی و روشنگری نسبت به اسلام و مسائل جهان اسلام است و برائت از مشرکین در راستای هویت بخشی و انسجام بخشی جهان اسلام در مقابل کفر و استعمار به عنوان دشمن مشترک مسلمانان است.
    کلید واژگان: حج, بیداری اسلامی, امام خمینی, استعمار, اسلام سیاسی, احیاگری دینی}
    Mohsen Mohammadi*, Gholamreza Behrouzlak
    With his political and social attitudes towards Hajj, Imam Khomeini (PBUH) attracted Muslim's attention to its capacities in Islamic awakening. In his messages on the occasion of Hajj, he introduced struggle with colonialism and arrogance as the spirit of Islamic awakening and notified Muslims of the forgotten political and social functions in Islamic movement and giving dignity to Muslims. From Imam Khomeini's (PBUH) point of view, hajj is an environment to learn about and clarify Islam and issues of the Islamic world and voicing disgust at the pagans are in line with giving identity and consolidate the world of Islam against atheists and arrogance as Muslim's common enemy.
    Keywords: Hajj, Islamic awakening, Imam Khomeini (PBUH), colonialism, political Islam, religious revivalism}
  • محسن ملک افضلی اردکانی، مهدی درگاهی، رضا عندلیبی
    به موجب روایات، وظیفه ایجاد فضای مناسب برای انجام تکالیف دینی و عبادی، از جمله فریضه مهم حج، بر عهده حاکم اسلامی است. بر این اساس، از طرفی بر ولی امر مسلمین واجب است، چنانچه مسلمانان حج را ترک کردند، گروهی را به حج بفرستد؛ هرچند که از بیت المال در این مقصود هزینه نماید و فرقی نمی کند که ترک حج به خاطر عدم امنیت راه یا ناامنی حرم یا صد مسجدالحرام و یا به دلیل عدم استطاعت مالی و یا امتناع افراد مستطیع از حکم الهی باشد. از طرف دیگر، بنا بر مفاد ادله اثبات ولایت فقیه، حاکم اسلامی بر تمام اموری که حفظ اسلام و جامعه اسلامی منوط به آن است، ولایت دارد. لذا چنانچه مصلحتی مهمتر از مصلحت خالی نشدن خانه خدا از زائر اقتضاء کند، می تواند به تعلیق یا تعطیلی آن حکم کند. تقابل این حکم با تکلیف حاکم مبنی بر اعزام مسلمانان به حج، تقابل حکم حکومتی با حکم اولی شرعی است.
    کلید واژگان: حج, حکم حکومتی, حاکم اسلامی, تعطیل و تعلیق حج, تزاحم مصالح}
    Mohsen MalekafḌali Ardekani, Mahdi Dargahi, RiḌa Andalibi
    According to certain Islamic traditions, it is incumbent upon a Muslim ruler to pave the ground for Muslims to perform their ritual practices, including going on a pilgrimage to Mecca. Accordingly, on the one hand, a Muslim authority has the responsibility to provide facilities for people to go on a pilgrimage to Mecca in case people stop doing it, though he has to pay the cost of this religious expedition from public treasury, no matter the cessation of the pilgrimage is due to some problems such as road safety, or the insecurity of Mecca or some sort of occasional prohibitions by local rulers or even when the pilgrims cannot afford or bear the expense of the pilgrimage or when the pilgrims can afford the pilgrimage but refuse to do it and do not act on the divine commandments. On the other hand, according to what we conclude from the argument for the authority of a Muslim jurist, a Muslim ruler has the authority over all the affairs that can ensure that Islam and Muslim community are preserved. Therefore, if there is an interest more important than that of going on a pilgrimage to Mecca with the intention of not leaving the House of God without pilgrims, the Muslim ruler can order people to suspend their pilgrimage to Mecca or make them cease to go on a pilgrimage. The noticeable contrast between this order with that of the ruler that dictates people to go on a pilgrimage expedition to Mecca can be taken a contrast between a governmental law or decree and primary judicial decree.
    Keywords: Hajj (pilgrimage to Mecca), governmental, administrative law, suspending or ceasing pilgrimage to Mecca, conflicts of interests}
  • محسن محمدی، محمدهادی فلاح زاده
    امام خمینی با پیام و سخنرانی در ایام حج سعی کرد روح بیداری اسلامی را در مبارزه با استعمار و استکبار مطرح و مسلمانان را به کارکردهای سیاسی و اجتماعی مغفول حج در عزت بخشی و نهضت اسلامی متوجه کنند. از نظر امام خمینی، حج فضایی برای آگاهی و روشنگری نسبت به اسلام و مسائل جهان اسلام است و برائت از مشرکین در راستای هویت بخشی و انسجام بخشی جهان اسلام در مقابل کفر و استعمار به عنوان دشمن مشترک مسلمانان است. افزون بر این، حج با تقویت هویت تمدنی و رنگ باختن ملیت ها هم بستگی مسلمانان را در سطح جهان اسلام ارتقا می دهد. امام خمینی از مناسک اخلاقی و عرفانی حج، تفسیری کاملا سیاسی و انقلابی ارائه می کنند. افزون بر این، حج زمینه بسیار مناسبی برای صدور بیداری اسلامی است و ایمان و اخلاقی که در پرتو مناسک حج ایجاد می شود، عرفانی را تداعی می کند که حماسه ای جاودان بیافریند.
    کلید واژگان: حج, بیداری اسلامی, امام خمینی, استعمار, اسلام سیاسی, احیاگری دینی}
    Mohsen Muhammadi, Muhammad Hadi Fallahzadeh
    With his speeches and messages in hajj days, Imam Khomeini tried to introduce Islamic Awakening as the spirit of war against colonization and global arrogance and attract Muslim's attention to political and social functions of hajj to offer Muslims dignity and inspire them to start an Islamic movement. In his opinion, hajj is an atmosphere to gain knowledge about Islam and to enlighten people about Islam and issues of the Islamic world. "Disassociation with pagans" is to give identity and unity to Islamic world against pagans and colonial powers as the common enemies of Muslims. Through reinforcing civilization identity and removing ethnic discrimination and racism, hajj also increases Muslim's unity throughout the Islamic world. Imam Khomeini offers a completely political and revolutionary interpretation of ethical and spiritual rites of hajj. In addition Hajj is a very suitable opportunity to expand Islamic awakening. The faith and ethics created during hajj reflect a spirituality that can create an eternal epic.
    Keywords: hajj, Islamic awakening, Imam Khomeini, colonial powers, political Islam, religious revivalism}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال