طراحی الگو توسعه شایستگی سواد رسانه ای معلمان زبان انگلیسی مقاطع متوسطه اول و دوم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

امروزه با پیچیده‏تر شدن جوامع، ضرورت یادگیری شایستگی‏های محوری گوناگون بیش از پیش مشهود شده است. کشورهای زیادی با درک ضرورت آموزش سوادرسانه ای، به آموزش این نوع از سواد پرداخته اند. لذا، این پژوهش با هدف بررسی و طراحی الگوی توسعه شایستگی سواد رسانه ای معلمان زبان انگلیسی انجام گرفت.

روش

در این پژوهش، از روش کیفی داده بنیاد استفاده شد که از جمله پژوهش های اکتشافی، استقرایی و از نظر نوع هدف بنیادی است. جامعه آماری پژوهش را متخصصان و صاحب نظران در سواد رسانه ای که بالغ بر 20 نفر بودند تشکیل داده است. در این پژوهش از روش ‏نمونه گیری گلوله برفی استفاده شد و جمع‏آوری ‏اطلاعات تا زمان به اشباع رسیدن داده ها ادامه پیدا کرد که بعد از انجام 20 مصاحبه عمیق و ساختار یافته از خبرگان دانشگاهی و معلمان زبان انگلیسی مقاطع متوسطه اول و دوم شهر تبریز اشباع نظری حاصل شد. براساس تحلیل داده بنیاد، مقوله های اصلی پس از تکمیل فرآیند کدگذاری استخراج شد و محتوای مصاحبه ها تجزیه و تحلیل شد و مدل پیشنهادی ارایه گردید.

یافته‏ ها:

براساس مدل به دست آمده، 11 عامل اصلی که شامل زیرساخت های ارتقاء سواد رسانه ای، تامین تجهیزات آموزشی، آموزش تفکر انتقادی، توسعه شایستگی سواد رسانه ای، برقراری عدالت آموزشی، ایجاد محیط یادگیرنده و مشارکت فراگیران در ساختار آموزشی، مدیریت ورود دانش آموزان به دنیای مجازی، کمبود امکانات کمک آموزشی، فقدان پذیرش رسانه های مجازی در بین معلمان، توسعه و بروزرسانی مهارت های معلمان، دسترسی، تولید و ارتباطات رسانه ای، توسعه تکنولوژی در سطح جهانی به عنوان عوامل موثر شناسایی شدند که پیامد این راهبردها توسعه شایستگی سواد رسانه ای و برقراری عدالت آموزشی بودند.

نتیجه گیری:

براساس یافته های این پژوهش نتیجه می گیریم که مدیران مدارس و مسیولان باید با توجه به شاخص های شناسایی شده اقدام های لازم را برای توسعه و پیشرفت شایستگی سواد رسانه ای معلمان زبان انگلیسی به کار گیرند و در جهت رفع چالش ها و مشکلات پیش رو قدم بردارند.

زبان:
فارسی
صفحات:
105 تا 132
لینک کوتاه:
magiran.com/p2552357 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!