مقایسه اثر دکسمدتومیدین با سولفات منیزیم بر تغییرات همودینامیک بیماران تحت کوله سیستکتومی لاپاروسکوپیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

با این که ظهور جراحی های لاپاروسکوپیک برای بیمار و جراح مفید بوده است؛ اما ایجاد نوموپریتوین طی جراحی، به شکل گیری اختلالات همودینامیک در بیمار منجر می شود. در این مطالعه، اثربخشی دکسمدتومیدین و سولفات منیزیم بر پاسخ های همودینامیکی در طی کوله سیستکتومی لاپاروسکوپی مقایسه شد.

مواد و روش ها

 در این مطالعه کارآزمایی بالینی که بر روی 61 بیمار انجام شد، بیماران به صورت تصادفی بلوکی به 3 گروه تخصیص یافتند. گروه کنترل (C) انفوزیون سالین، گروه دکسمدتومیدین (D) 1 میکروگرم بر کیلوگرم و سپس 0/5 میکروگرم بر کیلوگرم بر ساعت دکسمدتومیدین و گروه سولفات منیزیم (M) 2 گرم و سپس 0/9 میلی گرم بر کیلوگرم در ساعت سولفات منیزیم دریافت کردند. ضربان قلب، فشار خون سیستولیک و دیاستولیک و فشار متوسط شریانی در زمان های مختلف قبل و پس از مصرف دارو ثبت شد. آزمون های آماری آنالیز واریانس و کای اسکویر برای تحلیل تک متغیره و آنالیز واریانس با اندازه گیری تکراری برای تحلیل چندمتغیره استفاده شدند.

نتایج

توزیع بیماران از نظر فاکتورهای دموگرافیک و عمل جراحی در سه گروه یکسان بود (0/05<P). کمترین مقدار فشار خون سیستولیک، دیاستولیک و فشار خون متوسط شریانی در هر سه گروه در زمان اینداکشن بود. تفاوت آماری معنی داری در اکثر زمان های اندازه گیری بین سه گروه مداخله دیده نشد. آنالیز واریانس با اندازه گیری تکراری اثر متقابل زمان و گروه را بر فشار خون نشان نداد (0/05<P)؛ ولی اثرات گروه های درمانی بر ضربان قلب معنی دار دیده شد (0/018=P).

نتیجه گیری

 انفوزیون دکسمدتومیدین عموما بر تغییرات فشار خون بیمار موثر نبود، ولی بر تغییرات ضربان قلب تقریبا در تمام فرآیند اندازه گیری به طور چشمگیری موثرتر از سولفات منیزیم و گروه کنترل بود. به طوری که از نظر تعداد ضربان قلب در گروه دکسمتدومیدین، بیماران شرایط پایدارتری را تجربه کردند.

زبان:
فارسی
صفحات:
789 تا 797
لینک کوتاه:
magiran.com/p2554213 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!