تدوین مدل مفهومی و ارزیابانه شهرهای کم کربن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

امروزه در حوزه شهر، جهت گیریهای متاخر فکری و دانش بنیانی در حال تولد است. شهر کم کربن، یکی از جدیدترین ایده های نظری و عملی حول چگونگی مدیریت نوین پایدار شهری و توسعه شهر و زندگی شهری است. بررسی متون در این زمینه نشان می دهد که استقرار سازه مفهومی کم کربن بنابر تعدد اضلاع مستتر در خود میل به پراکنده شدن در زمینه های موضوعی خود داشته و این روند می تواند در خلال دانش برساخت شده از آن تاثیرگذار باشد. هدف اصلی این پژوهش تدوین یک مدل مفهومی شهرهای کم کربن به منظور بازخوانی و بازشناسی مفهومی و نظری آن است.

روش

در این پژوهش یک مدل نظری و ارزیابانه خوانش شهرهای کم کربن مطابق با متون در دسترس به کمک رویکرد کیفی و به کمک پژوهش اسنادی با جهت گیری مدل مفهومی تهیه و تدوین شده است. بازه زمانی تحقیق بین سال های 1400-1401 می باشد.

یافته ها

شهر کم کربن از منظر نظری یک سازه مفهومی چندسطحی همراه با امکان خوانش های چند ضلعی در مقولات، تعریف چیستی و  رویه های ارزیابانه آن است. بر طبق خلا یاد شده، تدوین یک یا مجموعه ای از مدل های مفهومی و ارزیابانه؛ امکان قرایتی یکپارچه از این مفهوم نوین ذهنی و عینی شهرسازی آتی جهان را میسر می سازد.

بحث و نتیجه گیری

سازه مفهومی شهر کم کربن دارای مختصات ویژه و منحصر به فردی است که تاکنون به صورت نظری و یکپارچه مورد توجه پژوهشگران قرار نداشته است. بر اساس مدل ارایه شده؛ امکان شناخت صحیح تر و کامل تری از شهر کم کربن فراهم گردیده و همزمان گزینه های بسط این مدل نیز در پژوهش های آتی متناسب با پیشرفت های دانش امکان پذیر می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 75
لینک کوتاه:
magiran.com/p2554388 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!