تاثیر تمرین مقاومتی توام با مصرف اسپیرولینا بر مالون دی آلدهید و ظرفیت تام آنتی اکسیدانی در مردان دارای اضافه وزن و چاق

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف:

 یکی از مشکلات حاد جامعه ی بشری کنونی، فقر فعالیت بدنی، اضافه وزن و چاقی است. هدف از پژوهش پیش رو، بررسی تاثیر 8 هفته تمرین مقاومتی به همراه مصرف اسپیرولینا بر ظرفیت تام آنتی اکسیدانی و مالون دی آلدهید در مردان دارای اضافه وزن و چاق بود.

روش شناسی:

 در این پژوهش 44 مرد 30 تا 50 ساله، با شاخص توده ی بدنی بیشتر از 25 کیلوگرم بر متر مربع، به طور هدفمند انتخاب و تصادفی به چهار گروه تمرین + اسپیرولینا، تمرین + دارونما، اسپیرولینا و دارونما تقسیم شدند. تمرینات مقاومتی در 12 ایستگاه، به مدت هشت هفته و هر هفته سه جلسه، در شدت های خیلی سبک، سبک-متوسط و سنگین اجرا شد. گروه های اسپیرولینا و دارونما، به ترتیب روزانه دو عدد قرص (mg 500) اسپیرولینا و دارونما مصرف کردند. خونگیری قبل و بعد از هشت هفته، به دنبال 12 ساعت ناشتایی شبانه انجام گرفت.

یافته ها

در همه ی گروه ها به جز دارونما، مالون دی آلدهید به طور معناداری کاهش (00/0=P) و ظرفیت تام آنتی اکسیدانی افزایش یافت (00/0=P). همچنین، بین مقادیر مالون دی آلدهید و ظرفیت تام آنتی اکسیدانی، در گروه تمرین+اسپیرولینا با دیگر گروه ها، اختلاف معناداری مشاهده شد (00/0=P). گروه تمرین+ دارونما و اسپیرولینا با دارونما، در مقادیر مالون دی آلدهید و ظرفیت تام آنتی اکسیدانی، تفاوت معناداری داشتند (00/0=P). گروه تمرین+دارونما و اسپیرولینا در مقادیر مذکور تفاوت معناداری نداشتند (95/0=P).

نتیجه گیری

احتمالا ترکیب تمرین مقاومتی و اسپیرولینا می تواند در تعادل پراکسیدانی و آنتی اکسیدانی در مردان دارای اضافه وزن و چاق اثر مثبتی داشته باشد و از فشارهای اکسایشی ناشی از ورزش و همچنین اضافه وزن و چاقی جلوگیری کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 49
لینک کوتاه:
magiran.com/p2554849 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!