مقایسه عملکرد تولیدمثلی گاوهای سمینتال- هلشتاین با هلشتاین در استان گلستان

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
این تحقیق با هدف مقایسه عملکرد تولید مثلی گاوهای نژاد خالص هلشتاین و آمیخته های هلشتاین-سمینتال با نسبت 50:50 و 25:75 در یکی از گاوداری های استان گلستان انجام شد. در این تحقیق شاخص های تولید مثلی شامل سن اولین تلقیح، سن اولین زایش، طول مدت آبستنی، تعداد روزهای باز، فاصله گوساله زایی و وزن تولدگوساله مورد بررسی قرار گرفت. بین گاوهای نژاد خالص هلشتاین و آمیخته های هلشتاین-سمینتال با نسبت 50:50 از نظر شاخص سن اولین تلقیح و سن اولین زایش اختلاف معنی داری وجود نداشت اما این اختلاف بین آمیخته های هلشتاین- سمینتال با نسبت 50:50 و 25:75 معنی دار بود (p<0/05). هم چنین شاخص سن اولین تلقیح بین گاوهای نژاد خالص هلشتاین با آمیخته های هلشتاین-سمینتال با نسبت 25:75 معنی دار بود (p<0/05). تفاوت میانگین تعداد روز های باز درگاوهای نژاد خالص هلشتاین با آمیخته های هلشتاین-سمینتال با نسبت 25:75 معنی دار نبود، درحالی که با آمیخته های هلشتاین-سمینتال با نسبت 50:50 در دوره شیردهی اول و سوم معنی دار بود (p<0/05). در این تحقیق فاصله گوساله زایی بین نژادهای خالص هلشتاین و آمیخته های هلشتاین- سمینتال با نسبت 50: 50 در دوره شیردهی اول و دوم معنی دار بود (p<0/05). میانگین وزن تولدگوساله در دوره شیردهی اول و دوم در گاوهای نژادخالص هلشتاین (به ترتیب 41/228 و 43/787 کیلوگرم) بیش تر از آمیخته های هلشتاین-سمینتال با نسبت 50:50 (به ترتیب 40/32 و 41/107 کیلوگرم) و در آمیخته های هلشتاین-سمینتال با نسبت 50:50 (40/32 کیلوگرم) بیش تر از آمیخته های هلشتاین-سمینتال با نسبت 25:75 (36/6 کیلوگرم) بود، اما این اختلاف معنی دار نبود. نتایج این تحقیق نشان می دهد راندمان تولیدمثل برای شاخص های تعداد روزهای باز و فاصله گوساله زایی در آمیخته های هلشتاین-سمینتال و سن اولین تلقیح آمیخته های سمینتال- هلشتاین با نسبت 75: 25 بهتر از نژاد خالص هلشتاین است.
زبان:
فارسی
صفحات:
35 تا 42
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2560025 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!