مقایسه رگه و حالت اضطراب در مبتلایان به بیماری های آکنه، میگرن و پرفشاری خون

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

بیماری های همچون میگرن، آکنه، واکنش‏های آلرژی، فشارخون اساسی و افزایش ضربان قلب تحت تاثیر شرایط روان شناختی قرار دارند. تحقیق حاضر با هدف مقایسه رگه - حالت اضطراب در مبتلایان به بیماری های آکنه، میگرن و پرفشاری خون در سال 1398 به اجرا در آمد.

مواد و روش ها

این پژوهش علی مقایسه ای بوده و جامعه آن به صورت در دسترس از بین بیماران درمانگاه ها و مطب های شهر قم (90 نفر در سه گروه 30 نفری) با تشخیص میگرن، پرفشاری خون و بیماری آکنه انتخاب شدند. داده ها از پرسشنامه رگه_حالت اضطراب (Spielberger) و با نرم افزار SPSS نسخه 21 و آزمون های تحلیل واریانس (MANOVA) و تعقیبی شفه استخراج و تحلیل شدند.

یافته ها

سه گروه بیماران مبتلا به آکنه، میگرن و پرفشاری خون در حالت اضطراب تفاوت معنادار با یکدیگر دارند (0/01> p). حالت اضطراب بیماران دارای میگرن بیشتر از سایر بیماران بوده است و 8/1 % از حالت اضطراب تحت تاثیر بیماری آکنه، میگرن و فشارخون است و حالت اضطراب بین بیماران پوستی و میگرن تفاوت معنی داری داشته است (0/05> p) و در رگه اضطراب تفاوت میانگین ها در سه گروه بیماران مبتلا به آکنه، میگرن و پرفشاری خون معنادار نبود.

نتیجه گیری

افراد دارای این سه نشانگان (میگرن، پرفشاری خون و آکنه) اضطراب بیشتری را تجربه می کنند و حالت اضطراب در بیماران دارای میگرن شیوع بیشتری نسبت به بیماران دارای آکنه و پرفشاری خون دارد. می توان پیشنهاد داد مطالعات بیشتری در زمینه های روان شناختی منجر به بروز علایم روان تنی و جسمانی ساز انجام داد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
74 تا 85
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2565800 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!