تهیه نقشه کاربری اراضی با طبقه بندی تصاویر ماهواره لندست به روش ترکیبی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

تهیه نقشه کاربری اراضی اهمیت زیادی در مدیریت بهینه اراضی دارد. روش های مختلفی برای تهیه نقشه کاربری اراضی وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. هدف این پژوهش تهیه نقشه کاربری اراضی با تلفیق روش های نظارت شده، نظارت نشده، شی گرا، طیفی، شاخص های گیاهی و خاکی و نقشه های ارتفاع و شیب از منطقه فندقلو بود.

روش شناسی:

 این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی در منطقه فندقلو انجام شد. ابتدا تصویر پیش پردازش و سپس شاخص گیاهی تفاوت نرمال شده و شاخص خاکی درخشندگی استخراج و با باندهای تصویر ادغام شد. طبقات کشاورزی، آیش، مرتع و پهنه های آبی با استفاده از روش بیشینه احتمال استخراج شدند و روش های فیلتر انطباقی و برش تراکمی به ترتیب برای استخراج طبقات اراضی بایر و جنگل مورد استفاده قرار گرفتند. طبقات مناطق مسکونی و باغ نیز با استفاده از روش شی گرا استخراج شدند. در نهایت با استفاده از دانش کارشناسی و شناخت از منطقه مورد مطالعه و بر مبنای نقشه های کمکی شیب و ارتفاع، نقشه نهایی کاربری اراضی منطقه مورد مطالعه استخراج شد.

یافته ها

دقت کلی و ضریب کاپا برای روش ترکیبی نظارت شده، نظارت نشده، شی گرا، طیفی، شاخص های گیاهی و خاکی و نقشه های ارتفاع و شیب به ترتیب 28/97% و 96/0 به دست آمد.

نتیجه گیری

به منظور تهیه نقشه کاربری اراضی، با توجه به ویژگی های هر منطقه از نظر همگنی، تعداد طبقات و نوع تصویر ماهواره ای مورد استفاده، باید از ترکیب های متفاوتی از روش ها، شاخص ها و نقشه های کمکی استفاده کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
35 تا 43
لینک کوتاه:
magiran.com/p2566600 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!