طراحی مدل مفهومی و ساختاردهی زنجیره تامین آب شیرین با استفاده از رویکرد ترکیبی روش شناسی سیستم های نرم و مدل‏سازی معادلات ساختاری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

فراهم کردن آب شیرین، امروزه یکی از چالش ‏های بشریت و از نگرانی‏ های سازمان ملل متحد و سازمان فایو می باشد. بنابر تغییرات ناگهانی الگوهای عرضه و درخواست آب شیرین در جهان کنونی، مدیریت فراهم کردن آن به صورت چالشی دنبال می شود. هدف از این پژوهش، طراحی مدل مفهومی و ساختاردهی زنجیره تامین آب شیرین با استفاده از رویکرد ترکیبی روش شناسی سیستم های نرم و مدل‏سازی معادله‏ های ساختاری می باشد. با شیوه گلوله برفی مصاحبه ای باز و طرح پرسش واحد و جامع از 20 تن از خبرگان و صاحب نظران فعال انجام شد. پس از آن نقش پژوهشگران در سازماندهی و ساختاردهی عوامل شناسایی شده از جمع آوری اطلاعات، مدل سیستمی ارایه شد. سپس مدل کیفی ناشی از تفکر سیستمی افراد شرکت کننده در پژوهش در بخش کمی برای اعتبارسنجی، در چارچوب فرضیه و آزمون فرض، در نرم افزار PLS-SMART اندازه گیری شد. یافته ها نشان داد چنانچه زنجیره تامین آب شیرین یک سیستم در نظر گرفته شود، ورودی و عرضه این سیستم آب باکیفیت، باران و سیل است، اختلال در پردازش و تحلیل این سیستم ضربه زدن ذی ‏نفعان است؛ کنترل برای فرهنگ سازی به عنوان عامل اثرگذار و تعدیل کننده این سیستم؛ آب‏ و هوای چندگانه، بی ثباتی سیاست ها، فجایع طبیعی به عنوان عامل های محیطی و سیاسی کاری؛ سیاست سفارش و مصرف مقداری و کنترل کیفیت برای شکل دهی به کنترل فرهنگ ساز؛ تقاضا و خروجی مختل کننده در این سیستم توزیع لجستیک، هدررفت آب و پیش بینی مصرف اشتباه و فرار مالیاتی بوده و سرانجام دستاوردهای بهینه مدل شناسایی ردپای آب، واکاوی مسایل پایداری آب و کنترل کمبود آب می باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 22
لینک کوتاه:
magiran.com/p2567463 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!