بررسی شیوع اشرشیاکلای، استافیلوکوکوس اورئوس و سالمونلا در آب، آبمیوه و بستنی های سنتی عرضه شده در شهرستان قم، ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

باکتریهای پاتوژن موجود در مواد غذایی عامل بسیاری از عفونتها و مسمومیتهای غذایی هستند. شیوع آلودگیهای باکتریایی در کشورهای در حال توسعه بالا میباشد و استافیلوکوکوس اوریوس، سالمونلا و اشرشیاکلای بالاترین میزان آلودگیهای غذایی را به خود اختصاص دادهاند؛ لذا هدف از مطالعه حاضر بررسی شیوع اشرشیاکلای، استافیلوکوکوس اوریوس و سالمونلا در آب، آبمیوه و بستنیهای سنتی عرضه شده در شهرستان قم، ایران میباشد.

روش بررسی

در مطالعه حاضر تعداد 300 نمونه شامل 100 نمونه آب، 100 نمونه آبمیوه و 100 نمونه بستنیسنتی از مراکز عرضه، نمونه گیری و به آزمایشگاه بهداشت مواد غذایی دانشگاه آزاد شهرکرد منتقل شد. از نرم افزار آماری SPSS نسخه 26 و آزمون آماری کای حهت آنالیز داده ها استفاده شد. سطح معنیداری (P<00/05) در نظر گرفته شد.

یافته ها

نتایج نشان داد که از 300 نمونه مورد مطالعه، 170 نمونه به میکروارگانیسمهای پاتوژن آلوده بودند. به این ترتیب میزان آلودگی به اشرشیاکلای، استافیلوکوکوس اوریوس و سالمونلا در آب، 1، 16 و 2 نمونه، در آبمیوهسنتی 8، 46 و 26 نمونه و در بستنی سنتی 8، 59 و 28 نمونه آلودگی وجود داشت.

نتیجهگیری

با توجه به نتایج حاضر، ضرورت دارد که از مصرف آبمیوه سنتی و بستنی سنتی در مراکزی که وضعیت بهداشت نامطلوبی دارند خودداری شده و از آبهای تصفیهشده استفاده شود و در صورت عدم وجود آب تصفیه شدهقبل از مصرف آب جوشیده شود تا از ابتلا به بیماریهای منتقلشونده از مواد غذایی جلوگیری به عمل آید.

زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 63
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2569118 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!