تبیین و بررسی تلقیح مصنوعی از دیدگاه فقه و حقوق اسلامی
تلقیح مصنوعی در برابر لقاح طبیعی است. تلقیح، ترکیب اسپرم مرد و تخمک زن، خواه زوج و زوجه و خواه بیگانه، برای انعقاد و بارور نمودن نطفه با هر وسیله ای غیر از مقاربت است. این ترکیب یا در رحم صورت می پذیرد یا در خارج رحم. در انجام عمل لقاح مصنوعی باید از انجام مقدمات به صورتی که در شرع و عرف ممنوع اعلام شده مانند تماس نامحرم، اجتناب کرد. تلقیح از مسایل مستحدثه و نو می باشد که از دستاوردهای علم نوین پزشکی است و در زمان پیامبر اکرم (ص) و ایمه معصومین (ع) به شکل کنونی مطرح نبوده است و لازم است پژوهش هایی صورت گرفته و اقسام مختلف آن از نظر فقهی و حقوقی بررسی شود. در مقاله حاضر تعریف و شرایط تلقیح مصنوعی بیان شده است و مستندات فقهی و حقوقی و پزشکی آن بررسی شده و احکام تکلیفی (وجوب، حرمت، استحباب، کراهت، اباحه) و وضعی (مانند ارث و نفقه) اقسام مختلف آن بیان شده است. گردآوری اطلاعات از طریق کتابخانه ای انجام شده است و به شیوه توصیفی تحلیلی پردازش صورت گرفته است.
تلقیح مصنوعی ، نطفه ، تخمک ، اسپرم ، رحم جایگزین
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.