فهرست مطالب

نشریه پژوهش های کاربردی در مدیریت و علوم انسانی
پیاپی 13 (زمستان 1402)

  • تاریخ انتشار: 1403/01/18
  • تعداد عناوین: 17
|
  • ندا اسماعیلی* صفحات 1-7

    هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی سبز بر طرفداری از محیط زیست با توجه به نقش میانجی سواد زیست محیطی معلمان مقطع ابتدایی شهرستان بابل بود. این پژوهش کاربردی از نوع توصیفی پیمایشی بود. جامعه آماری این پژوهش را معلمان مقطع ابتدایی شهرستان بابل به تعداد 400 نفر تشکیل می دهند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه 12 سوالی فرهنگ سازمانی سبز استاندارد دنیسون (2000)، پرسشنامه 7 سوالی سواد زیست محیطی استاندارد امامقلی، (1390) و پرسشنامه 9 سوالی طرفداری از محیط زیست (استاندارد) النا و همکاران (2006) بود. مقدار پایایی پرسشنامه ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 0.92، 0.85و0.88 بدست آمد. به منظور تحلیل داده ها از آمار توصیفی (جداول فراوانی، همچنین نمودارهای میله ای، شاخص‏های مرکزی نظیر میانگین و مد و همچنین شاخص‏های پراکندگی نظیر انحراف معیار)، و آمار استنباطی (آزمون مدل معادلات ساختاری) در نرم افزار Amos 21 استفاده شد. نتایج نشان داد که فرهنگ سازمانی سبز بر طرفداری از محیط زیست با توجه به نقش میانجی سواد زیست محیطی معلمان مقطع ابتدایی شهرستان بابل تاثیرگذار است.

    کلیدواژگان: فرهنگ سازمانی سبز، طرفداری از محیط زیست، سواد زیست محیطی
  • محمدحسن شکی*، محمود کهن جامه ساروکلائی صفحات 8-14

    پژوهش حاضر با هدف شناسایی ویژگی های روانشناختی مناسب معلمان دروس هدیه های آسمانی انجام شد. روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از منظر روش تحقیق توصیفی پیمایشی بود. نمونه آماری شامل معلمان درس هدیه های آسمانی شهرستان قائمشهر است که تعداد انها240 نفر و براساس فرمول کوکران برابر با 121 نفربه عنوان نمونه انتخاب شده است. روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش به دو صورت کتابخانه ای میدانی است. برای جمع آوری اطلاعات در این پژوهش از یک پرسشنامه استاندارد استفاده شده است. براساس تحلیل صورت گرفته مشخص شد که تمامی متغیرها اثرگذار می باشند و نیز براساس آزمون فریدمن مشخص شد که تعهد و وفاداری به آرمان های ولایت و امامت و شخصیت اسلامی در بالاترین سطح از تعیین معلمان هدیه های آسمانی قرار دارد و در پایین ترین سطح نیز داشتن انتظارات بالا از منظر پاسخ دهنده جای گرفته است؛ رتبه های دوم الی هشتم پایبندی به اصول اسلامی، احساس مسئولیت، داشتن روحیه انتقاد پذیری بالا، روحیه انتقاد پذیری بالا، صحبت کردن با دانش آموزان بدون کنایه، عواطف و مهربانی نسبت به دانش آموزان، علاقه مندیبالا قرار گرفته شده اند. بطور کلی می توان اینگونه نتیجه گیری نمود که در معیارهای گزینش معلمان، به موضوع انعطاف در داوطلبان ورود به عرصه آموزگاری با توجه به دشورایهای خاصی که حرفه معلم هدیه های آسمانی دارد توجه ویژه ای مبذول شود.

    کلیدواژگان: ویژگی های روانشناختی، معلمان، هدیه های آسمانی
  • سیده فائزه مهدوی سلیمی* صفحات 15-26

    پژوهش حاضر با هدف مقایسه اشتیاق تحصیلی، سرزندگی تحصیلی و انگیزه تحصیلی دانش آموزان مدارس متوسطه دولتی و غیردولتی، انجام شد. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی؛ از لحاظ ماهیت، توصیفی و از نظر روش، علی-مقایسه ای بود. جامعه آماری نخست، شامل کلیه دانش آموزان مدارس غیردولتی (23276 نفر) و جامعه آماری دوم، شامل تمامی دانش آموزان مدارس دولتی (108357 نفر) در دوره متوسطه اول آموزش و پرورش استان مازندران در سال تحصیلی 03-1402 بود که بر حسب جدول حجم نمونه کرجسی و مورگان و به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تعداد 379 نفر از مدارس غیردولتی و تعداد 384 نفر از مدارس دولتی انتخاب شدند و به پرسشنامه های اشتیاق تحصیلی رسولی خورشیدی و همکاران (پایایی: 0/84)، سرزندگی تحصیلی حسین چاری و دهقانی زاده (پایایی: 0/81) و انگیزش تحصیلی پنتریچ و همکاران (پایایی: 0/89) پاسخ دادند. با بهره گیری از نرم افزار SPSS26 و در سطح اطمینان 95 درصد (0/05 = α)، با استفاده از آزمون t برای گروه های مستقل، یافته ها نشان داد اشتیاق تحصیلی و سرزندگی تحصیلی در دانش آموزان مدارس غیردولتی بالاتر از مدارس دولتی بود. اما، انگیزه تحصیلی در مدارس غیردولتی و دولتی تفاوت معناداری نداشت. بنابراین، افزایش اشتیاق تحصیلی و سرزندگی تحصیلی در دانش آموزان مدارس دولتی نیازمند توجه جدی مسئولان و دست اندرکاران آموزش و پرورش استان مازندران است.

    کلیدواژگان: اشتیاق تحصیلی، سرزندگی تحصیلی، انگیزه تحصیلی، مدرسه دولتی، مدرسه غیردولتی
  • رقیه خسروی صفحات 27-35

    پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش آینده پژوهی در برنامه درسی با رویکرد مدرسه محور با روش از نوع توصیفی همبستگی انجام شد. جامعه آماری، کلیه معلمان دوره متوسطه شهر ساری در سال تحصیلی 1402-1401 بوده که مطابق با جدول کرجسی و مورگان، 285 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این تحقیق جهت گردآوری داده ها از روش ترکیبی مطالعه میدانی و کتابخانه ای استفاده شد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های آینده پژوهی پارسا و همکاران، (1390) و پرسشنامه محقق ساخته برنامه درسی با رویکرد مدرسه محور استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از روش های آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. در آمار توصیفی از میانگین و انحراف معیار و در آمار استنباطی از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیونی با استفاده از نرم افزار SPSS25 استفاده شد. نتایج نشان داد آینده پژوهی در برنامه درسی با رویکرد مدرسه محور تاثیر دارد (0/001 > P). همچنین یافته های پژوهش نشان داد متغیرهای آینده پژوهی در مجموع 45/7 درصد برنامه درسی را پیش بینی می کنند.

    کلیدواژگان: آینده پژوهی، برنامه درسی، مدرسه، معلما
  • زهرا عالیشاه* صفحات 36-51

    در جهان پر تلاطم امروزی که سازمانها وجوامع با تحولات شگرف محیطی و تکنولوژی و به تبع آن تجارت جهانی و جهانی شدن روبرو هستند، توان دستیابی به سطح مطلوب و مورد انتظار ازعملکرد در هاله ای از ابهام فرورفته است. در این راستا، آنچه می تواند حیات بالنده و روبه رشد سازمان را تضمین کند، حضور فعال و پر رونق در بازار می باشد. در این میان جایگاه و نقش مدیران در انجام فعالیت ها و اتخاذ سیاست های شرکت مشهود بوده و در نهایت از آن به عنوان عنصر موثری بر عملکرد شرکت ها یاد می شود. مدیران با توانایی های بالا قادر به پیش بینی تغییرات در شرایط اقتصادی، که به نحوی بر فعالیت های مالی و غیر مالی شرکت خود تاثیر می گذارد، هستند. بدین سان هدف پژوهش حاضر با توجه به اهمیت موضوع یاد شده به بررسی تاثیر نسبت پرداخت سودسهام نقدی بر همزمانی قیمت سهام و نقش تعدیلگری توانایی مدیریت در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. برای دستیابی به این هدف، از بازه زمانی سال های 1390 تا 1395 استفاده شده است و نمونه نهایی متشکل از 101 شرکت بوده که پس از اعمال محدودیت های مورد نظر در این تحقیق انتخاب شده اند. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری داده ها، پژوهشی و توصیفی (غیرآزمایشی) می باشد. برای آزمون فرضیه های مدل از روش رگرسیون چند متغیره و لاجستیک استفاده شد. ضمنا با استفاده از نرم افزارهای Stata، Eviews، Excel و تحلیل پوششی داده ها، تجزیه و تحلیل نتایج مربوطه استخراج شد. نتایج پژوهش نشان داد بین همزمانی قیمت سهام و نسبت پرداخت سود سهام نقدی رابطه معکوسی وجود دارد ولی در سطح اطمینان 95 درصد این رابطه معنادار نمی باشد. این موضوع بدین معنی است که پرداخت سود سهام نقدی منجر به افزایش اطلاعات خاص شرکتی و کاهش وجه نقد در دسترس شرکت شده که این امر به منجر به کاهش همزمانی قیت سهام می شود. همچنین توانایی مدیریت بر همزمانی قیمت سهام در سطح اطمینان 95 درصد تاثیر معناداری ندارد، اما رابطه بین آنها معکوس می باشد. در واقع با افزایش توانایی ها و قابلیت های مدیران باعث کاهش مشکلات نمایندگی بین مدیر و مالک شده که این امر مدیران را تشویق به جمع آوری منابع مالی کرده که در نهایت منجر به حداکثر شدن منافع سرمایه گذاران می شود . نقش تعدیلگری توانایی مدیریت بر رابطه بین نسبت پرداخت سود سهام نقدی و همزمانی قیمت سهام تایید نگردید و نشان داده شد اگرچه توانایی مدیریت نقش تعدیلگری مستقیمی بر رابطه بین نسبت پرداخت سود سهام نقدی و همزمانی قیمت سهام دارد ولی این تاثیرگذاری معنادار نمی باشد.

    کلیدواژگان: همزمانی قیمت سهام، نسبت پرداخت سود سهام، محیط اطلاعات، توانایی مدیریت
  • نرجس رسائی، قاسم قاسمی صفحات 52-68

    هدف پژوهش حاضر بررسی اثر تعدیلی تجربه ی مدیرعامل بر رابطه ی بین بیش اطمینانی و کارایی سرمایه گذاری بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت تحلیلی بود. برای جمع آوری داده های آن از صورت های مالی شرکت های بورس اوراق بهادار تهران و برای تحلیل آن ها از نرم افزار ایویوز نسخه 10 استفاده شد. نمونه ی آماری پژوهش 150 شرکت از شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1397 الی 1401 می باشد که با کمک رگرسیون چندمتغیره و با استفاده از داده های پانلی مورد آزمون قرار گرفته شدند. یافته های این پژوهش نشان می دهد که بیش اطمینانی تاثیر منفی و معناداری بر کارایی سرمایه گذاری دارد و تجربه ی مدیرعامل این رابطه را تعدیلی نموده و تاثیر بیش اطمینانی بر کارایی سرمایه گذاری را کاهش می دهد. این پژوهش از آن جهت که منجر به افزایش کارایی سرمایه گذاری شرکت ها می شود، می تواند ارزشمند واقع شود.

    کلیدواژگان: کارایی سرمایه گذاری، بیش اطمینانی مدیران، تجربه ی مدیرعامل
  • مقداد رضی دونچالی*، مبینا طبری جویباری، سیده فاطمه طالب زاده خوشرودی صفحات 69-77

    پژوهش حاضر با هدف مقایسه خود پنداره، تفکر انتقادی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه شهرستان جویبار انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی واز نظر روش اجرا، توصیفی از نوع علی مقایسه ای بود. جامعه آماری کلیه دانش آموزان پسر و دختر دوره دوم متوسطه شهرستان جویبار درسال تحصیلی 1402-1401به تعداد 950 نفر (470 نفر پسر و 480 نفر دختر) بودند. حجم نمونه آماری با توجه به جدول کرجسی و مورگان به تعداد 274 نفر (135 نفردانش آموزان پسر و 139نفردانش آموزان دختر) انتخاب شد. با توجه به شرایط مقایسه ای بودن پژوهش بین دانش آموزان دختر و پسر به صورت مساوی تعداد 260 نفر(130 نفردختر و130 نفرپسر) به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای بر حسب جنسیت انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات سه پرسشنامه سنجش عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1999) و خود پنداره راجز (1957) و پرسش نامه تفکر انتقادی ریکتس (2003) بوده است. در تجزیه و تحلیل داده ها ، در بخش آمار توصیفی از ابزارهایی مانند: میانگین،واریانس، انحراف معیار و دربخش آمار استنباطی از آزمون t با استفاده از نرم افزار SPSS.25 استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد 1-خود پنداره دانش آموزان پسر و دختر دوره دوم متوسطه متفاوت است.2- تفکر انتقادی دانش آموزان پسر و دختر دوره دوم متوسطه متفاوت است.3- عملکرد تحصیلی دانش آموزان پسر و دختر دوره دوم متوسطه متفاوت است.

    کلیدواژگان: خود پنداره، تفکر انتقادی، عملکرد تحصیلی، دانش آموزان
  • محمد ابراهیمی گردشی، ذبیح الله طاهری * صفحات 78-92

    ارتقای مستمر عملکرد مالی از جمله اهداف راهبردی برای شرکت ها محسوب می گردد. پژوهش حاضر برای رسیدگی به شکاف تحقیقاتی ناشناخته با مطالعه تاثیر نوآوری سبز بر رابطه بین افشای محیطی و عملکرد مالی شرکت های پتروشیمی، شیمیایی و نفتی انجام گرفته است. نوع پژوهش، از نظرهدف از نوع پژوهش های کاربردی و تجربی است. و از لحاظ ماهیت، جزء پژوهش های توصیفی از نوع همبستگی است. همچنین از نظر زمان پس رویدادی است و از نظر نوع استدلال استقرایی می باشد. بازه زمانی پژوهش از سال 1397 تا پایان سال 1401 می باشد. جامعه آماری این پژوهش، شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در صنایع آلاینده محیط زیست مانند پتروشیمی، شیمیایی و فرآورده های نفتی انتخاب شدند. روش تجزیه و تحلیل در این پژوهش روش پانل بوده و جهت تجزیه و تحلیل از نرم ایویوز 19 استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که، افشای محیطی بر عملکرد مالی شرکت های پتروشیمی، شیمیایی و فرآورده نفتی تاثیر معنادار دارد؛ ولی نوآوری محصول سبز رابطه بین افشای محیطی و عملکرد مالی را تعدیل نمی کند. توجه افراد به مسائل و مشکلات محیط زیست در سال های اخیر، ذهن استفاده کنندگان را از گزارش های مرسوم صرفا مالی به گزارش های زیست محیطی معطوف کرده است. در صورت تایید ارتباط گزارشگری زیست محیطی با مربوط بودن ارزش و عمکرد، تاکید بر تهیه این گزارشها در قالب های استاندارد راه گشا خواهد بود.

    کلیدواژگان: افشای محیطی، عملکرد شرکت ها، نوآوری سبز
  • حکیمه کبیری نسب، وحید فلاح صفحات 93-102

    محتوای کتب درسی باید به گونه ای مورد سازماندهی قرار گیرند که دانش آموز ضمن حرکت در یک مسیر هموار، مستمرا با فرایند یادگیری درگیر شود وگام به گام در این مسیر ارتقا یابنده ، خود نیز در تولید مفهوم مشارکت کند. با توجه به ضرورت و گسترش منابع درسی، تکنیک های آموزشی در جوامع نیازمند تغییرات می باشد. مدیران و مربیان نقش بسزایی در این تغییرات ایفا می کنند. پژوهش حاضر با هدف بررسی و تحلیل محتوای کتاب درسی مطالعات اجتماعی پایه سوم ابتدایی سال تحصیلی 1403-1402 بر اساس تکنیک ویلیام رومی انجام شده است. به این صورت که از تقسیم مقوله های فعال بر غیرفعال محتوای کتاب اعم از متن، پرسش ها و تصاویر، ضریب درگیری به دست می آید. درصورتی که‏ ضریب درگیری بین0.4و 1.5 باشد محتوای کتاب فعال و اگر کمتر از 0.4 باشد غیرفعال است. تحقیق، از نوع تحلیلی بوده و برای بررسی داده ها و اطلاعات از ارزش های مناسب آمار توصیفی مانند: فراوانی، ضریب، رسم جدول، محاسبه یادگیری دانش آموزان با کل متن، تصاویر و فعالیت ها استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد هر سه مقوله متن با شاخص درگیری 0.41 و مقوله فعالیت ها با شاخص درگیری 1.32 و مقوله تصاویر با شاخص درگیری 0.59 توانسته است دانش آموز را درگیر یادگیری کرده و مباحث را به شیوه فعال ارائه کند. طبق نتایج بدست آمده ضریب درگیری با متن و تصاویر و فعالیت های کتاب 0.62 می باشد که حاکی از فعال بودن هرسه مقوله و در نهایت فعال بودن کل کتاب مطالعات اجتماعی سوم دبستان می باشد.

    کلیدواژگان: روش ویلیام رومی، مطالعات سوم دبستان، تحلیل محتوا
  • رقیه شکری* صفحات 103-116

    در خلق داستان، اجزای بسیاری دخالت دارند که عناصر داستان نامیده می شوند. داستان نویس معاصر می کوشد تا با بهره گیری از این عناصر و درآمیختن دنیای واقعی با تخیل خود، یک مجموعه ی هماهنگ را به وجود آورد تا تاثیر مورد نظر خود را بر خواننده بگذارد. مهمترین این عناصر، عنصر درون مایه است که شالوده ی هر اثر داستانی را می سازد. پژوهش حاضر، رمان های دو نویسنده ی تاثیرگذار معاصر، فرخنده آقایی و ناهید طباطبایی را از منظر بهره گیری از عنصر درون مایه، مورد بررسی قرار داده و به مقایسه و تحلیل همسانی ها و ناهمسانی های درون مایه ای آثار آنان پرداخته است. با توجه به مطالعات به عمل آمده به نظر می رسد هر دو نویسنده از چهره های نسبتا برجسته ی داستان نویسی در دهه های اخیر می باشند که با طرح واقعیت های ملموس جامعه و مضامین کهنه با دیدی بکر و نو ، آثاری قابل تامل و درخور توجه آفریده اند. نتیجه ی پژوهش ناظر بر این است که فرخنده آقایی در آثار داستانی خود نشان داده که به عنوان یک نویسنده ی متعهد اجتماعی، به جای پرداختن به فرم، به محتوای داستان ها بیشتر توجه کرده و با طرح مسائل و مشکلات زنان جامعه، سعی در برجسته کردن آنها داشته تا گامی جهت رفع این مشکلات برداشته باشد. ناهید طباطبایی نیز به عنوان یک نویسنده ی واقع گرا نشان داده است که درون مایه و مفهوم، دغدغه ی اصلی اوست. وی در آثار داستانی خود به دور از هر گونه پیچیدگی سبکی، مضامینی ساده و آشنا را در چهارچوب مسائل خانوادگی و جهان ذهنی زن ایرانی به تصویر کشیده است و توجه جامعه را به سوی مشکلات زنان طبقه ی متوسط جامعه و رفع معضلات آنان جلب کرده است.

    کلیدواژگان: آثار داستانی، درونمایه، همسانی، ناهمسانی، فرخنده آقایی، ناهید طباطبایی
  • شیما داودی لیمونی، مجتبی رضایی راد* صفحات 117-126

    فناوری با سرعتی چشمگیر در حال تغییر است و بر نحوه در نظر گرفتن دانش به عنوان یک کالای رایگان، همراه با توانایی به کارگیری مهارت ها، مفاهیم و درک تاثیر می گذارد. هدف از این مطالعه تجزیه و تحلیل رفتار نسل آلفا با تمرکز بر مدرسه و محیط خانواده با پیش بینی چگونگی تاثیر این ویژگی ها بر آینده است.بچه های نسل آلفا از کانال های سنتی اطلاعات دریافت نمی کنند. اینها کودکانی هستند که از طریق فناوری بازی می کنند، یاد می گیرند و با هم تعامل دارند. آنها نمی خواهند و به روش سنتی نمی خوانند. آنها از دوران کودکی با فناوری اطلاعات در ارتباط بوده و با موفقیت روی آن کار می کنند، حتی قبل از اینکه صحبت کنند. کودکان آلفا مستقل و کنجکاو هستند، آنها دیدگاه خاص خود را نسبت به جهان دارند که با دیدگاه والدین و معلمانشان متفاوت است. این تحقیق بر روی سه گروه مختلف اعمال شد: معلمان مدارس ابتدایی،والدین و فرزندان متعلق به نسل آلفا که در جمع آوری داده های مطالعه مشارکت داشتند. نتایج ارائه شده نشان داده است که این نسل توسط افرادی با ویژگی های رفتاری متمرکز بر خلاقیت، پویایی، رهبری و ارتباط قوی با فناوری تشکیل شده است.همچنین نشان داده است که این ترکیب مسئولیت انتخاب های حرفه ای آینده آنها را بر عهده خواهد داشت که بیشتر به سمت حرفه های رهبری، استقلال تصمیم گیری و مرتبط با فناوری سوق داده می شود. می توان مشخص کرد که محیط سازمانی و همچنین محیط خانواده و مدرسه باید با این متخصصان جدید سازگار شود و سلسله مراتب سنتی دیگر فضایی در درون سازمان های آینده نخواهد داشت

    کلیدواژگان: نسل آلفا، فن آوری، نسل ها، خانواده، مدرسه
  • الهه رفاکار، لادن سلیمی صفحات 127-139

    پژوهش حاضر با هدف بررسی تطبیقی چگونگی تولید مواد، محتوا، بسته های آموزش و یادگیری، راهنمایی های برنامه درسی در محیط های مختلف آموزش (حضوری و مجازی) در نظام های آموزشی ایران و سنگاپور انجام شد. نمونه پژوهشی کشورهای منتخب ایران و سنگاپور هستند. تجزیه وتحلیل داده های جمع آوری شده به روش کیفی- تطبیقی با استفاده از رویکرد چهارمرحله ای (توصیف، تفسیر، همجواری، مقایسه) جورج بردی تولید مواد، محتوا بسته های آموزش و یادگیری، راهنمایی های برنامه درسی مورد مطالعه و بررسی واقع شده است. جمع آوری داده ها از طریق کتابخانه ای و اسنادی و خواندن و مطالعه مقالات و مجلات علمی و مراجعه به سایت های علمی استاندارد در این حوزه بوده است. یافته های تحقیق نشان می دهد که در دو کشور ایران و سنگاپور در دهه های اخیر، سیاست گذاران آموزش بر جایگزینی روش های فناورانه در تدریس با روش ها و سخنرانی های سنتی، تاکید بر دانش آموز محوری و جایگزینی نظام معلم محور به جای نظام فراگیر با رویکرد آموزشی تاکید کرده اند. آموزش از طریق راه حل مسئله و کشف و خلاقیت متمرکز شده است. هم چنین شباهت های زیادی بین نظام سیاست گذاری آموزش ایران و سنگاپور وجود دارد که نخبه گرایی و تشویق استعدادهای برتر از سلسله شباهت های سیاست آموزشی ایران و سنگاپور است و در هر دو کشور برنامه ریزی های زیادی برای آموزش خلاق فراگیر صورت گرفته است. تفاوت ایران و سنگاپور در استفاده از تکنولوژی و استفاده از آموزش الکترونیکی و تولید الکترونیکی دروس و استفاده از آن ها در فضاهای مجازی و کلاس های مجازی است. علی رغم تلاش های ایران برای تولید محتوای الکترونیکی در آموزش، موفقیت آن در مقایسه با نظام آموزشی سنگاپور کم است و سنگاپور با ایجاد شبکه های گسترده ی اینترنت با ویژگی های عالی و با کیفیت به محتواسازی در بخش تدریس و جایگزینی تدریس فناورانه با تدریس سنتی توانسته است از دیگر کشورها پیشرو باشد

    کلیدواژگان: ایران، بسته های آموزش و یادگیری، تطبیقی، راهنمایی های برنامه درسی، سنگاپور، محتوا، مواد
  • مسعود ربانی* صفحات 140-151

    در اسلام مبنای تشریع کلیه قوانین و حقوق خانوادگی، اجتماعی و جزائی، خانواده است. می توان گفت تمامی احکام مربوط به حقوق زن در ارتباط با این حقیقت است که زن رکن اصلی و اساسی خانواده و مایه قوام و دوام آن و عامل تربیت ابناء بشر می باشد. قرآن، برای زن شخصیت و هویت انسانی معادل با مرد را اثبات کرده و آنچه که در روایات و اشعار و ضرب المثل ها در مذمت زن دیده می شود، مبنای قرآنی ندارد. اینکه عده ای مسائلی همچون تعدد زوجات، حق طلاق، کمبود سهم ارث زن و دیگر مسائل را عامل برتری جنس مرد و پست بودن جنس زن می دانند هیچ پایه و اساسی ندارد و با تعالیم آسمانی قرآن منافات دارد، بلکه آنچه در قرآن ملاحظه می شود این نکته را به اثبات می رساند که مبنای تفاوت و حقوق زن و مرد، تفاوت های بیولوژیک و روان شناختی بین این دو صنف می باشد که همین تفاوت ها باعث شده تا توانمندی ها و استعدادهای این دو صنف با یکدیگر در برخی موارد متفاوت و متمایز باشد.

    کلیدواژگان: حق، تکلیف، تبعیض، تفاوت، زن ومرد، هویت انسانی
  • وحید فلاح، الهه رفاکار صفحات 152-179

    پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پایه اول ابتدایی براساس تکنیک ویلیام رومی به منظور غنی سازی محتوای این کتاب درسی برای رشد و یادگیری مهارت های پژوهشی و اکتشافی در دانش آموزان با روش تحلیل محتوا به شکل تجزیه و تحلیل کمی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمام محتوای کتاب علوم تجربی پایه ی اول ابتدایی در سال تحصیلی 1402-1401 باشد. در این پژوهش کلیه دروس کتاب به عنوان نمونه مورد پژوهش قرار گرفت. روش تحقیق توصیفی و روش مطالعه از نوع تحلیل محتوای کمی بوده و برای بررسی داده ها و اطلاعات از روش های مناسب آمار توصیفی (فراوانی، درصد فراوانی، میانگین) و محاسبه ضریب درگیری براساس فرمول ویلیام رومی استفاده شدکه یافته های تحقیق نشان می دهد، ضریب درگیری محتوای متون کتاب علوم تجربی پایه اول 1.9 می باشد که طبق فرمول ویلیام رومی اعداد بین 0.4 و 1.5 فعال می باشد که طبق این فرمول محتوای متن کتاب علوم تجربی پایه اول ابتدایی فعال می باشد. همچنین طبق یافته های به دست آمده ضریب درگیری سوالات کتاب نیز 5.25 بدست آمد که سوالات غیرفعال می باشد و ضریب درگیری تصاویر 0.47 بدست آمد که تصاویر کتاب فعال می باشد. طبق نتایج بدست آمده ضریب درگیری با متن و تصاویر و فعالیت های کتاب 1.12 می باشد که حاکی از فعال بودن کل کتاب علوم تجربی اول دبستان می باشد.

    کلیدواژگان: پایه اول ابتدایی، تحلیل محتوا، علوم تجربی، ویلیام رومی
  • علی صادقی، لادن سلیمی، لیلا برزمینی صفحات 180-201

    پژوهش حاضر با هدف شناسایی ،تطبیق و تحلیل سیر تحولی آموزش و روش های یاددهی-یادگیری در سه کشور اسکاندیناوی (نروژ، دانمارک و سوئد) و بررسی مدل مدارس اسکاندیناوی انجام شد. از میان روش های مطاله تطبیقی روش جرج بردی که شامل چهار مرحله توصیف, تفسیر, همجواری و مقایسه است, استفاده شده است. همچنین روش تحقیق در این پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و برای این منظوراطلاعات از طریق موتورهای جستجوگرگوگل اسکولار، فایند آرتیکل، بررسی پیشینه مطالعاتی پیرامون تحول آموزش در کشورهای (نروژ،سوئدو دانمارک) مدل آموزش و پرورش سه کشور مورد مطالعه و بررسی و تحلیل قرار گرفته است. پس از جنگ جهانی دوم، کشورهای اسکاندیناوی با بهبود سیستم آموزشی خود به یک الگوی مشترک دست یافتند. به دلیل شباهت های قابل توجهی که در فرآیندهای تغییر برنامه های درسی در مدارس این کشورها وجود داشت ؛ مدل یکسانی برای تغییر نظام آموزشی در پیش گرفتند. سوئد راهی به سوی یک سیستم مدرسه جامع و گسترده در پیش گرفت که در آن آموزش متمایز، با پیروی از نروژ، به صورت غیر متمایز درآمد. دانمارک نیز دچار تحول مشابهی شد، ولی این تحول با تاخیر انجام شد. این مدل ویژگی ها ومسیرتغییرات انجام شده و مسیر رو به رشد سیستم آموزشی را در سه کشور نشان می دهد. پژوهش حاضر ضمن بررسی تغییرات آموزش از گذشته تا کنون به بررسی این موضوع می پردازد که چرا این مدل، که به عنوان مدل آموزش و پرورش اسکاندیناوی شناخته می شود، از چنین تاثیر پایداری برخوردار بوده است.

    کلیدواژگان: نظام آموزشی، کشورهای اسکاندیناوی، روشهای یاددهی-یادگیری، آموزش تطبیقی
  • سید احسان میرسلیمانی عزیزی* صفحات 202-210

    پژوهش حاضر با هدف، مقایسه احساس مسئولیت دانش آموزان پسر پایه ششم مدارس دولتی و غیر دولتی شهرستان بابلسر با روش علی مقایسه ای انجام شد. جامعه آماری، کلیه دانش آموزان پایه ششم مدارس دولتی و غیر دولتی شهرستان بابلسر در سال تحصیلی 1402-1401 به تعداد 815 نفر بوده که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای تعداد 261 نفر انتخاب شدند که از این تعداد بنابر تناسب گرفته شده، 186 نفر از مدارس دولتی و 75 نفر از مدارس غیر دولتی بودند. ابزار اندازه گیری پرسشنامه مسئولیت پذیری دانش آموزان کردلو (1393) بود که که روایی محتوایی آن ها با نظر متخصصان تایید شد. جهت تایید پایایی، محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برابر با 0/87 محاسبه شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های t تک گروهی و t برای گروه های مستقل انجام شد. در سطح اطمینان 95 درصد (0/05=α)، یافته ها نشان داد که میزان احساس مسئولیت (تعهد درونی و تعهد بیرونی) در دانش آموزان پسر پایه ششم مدارس دولتی و غیردولتی شهرستان بابلسر باهم برابر است. همچنین میزان احساس مسئولیت و مولفه های آن در دانش آموزان پسر پایه ششم مدارس دولتی و غیر دولتی شهرستان بابلسر بیشتر از حد متوسط و مطلوب است.

    کلیدواژگان: احساس مسئولیت، تعهد بیرونی، تعهد درونی، دانش آموزان، مدارس دولتی و غیر دولتی
  • پوهنیار فیض الباری فایق سیابی، جمعه خان نوری، شکرالله احمدی، سید روح الله کاظمی، عبدالکریم ارجمند، محمد یوسف مشعل، عبدالمعاف نیازی، محمدجواد محمدی، کلیم الله سنگری، محمد اشرف محمدی صفحات 211-220

    تاثیر فرار مغزها یک موضوع مهم در جامعه و اقتصاد است که باعث تغییرات قابل توجهی در کشورها و سازمان ها می شود. فرار مغزها به معنای مهاجرت متخصصان و استعدادهای باارزش از یک کشور به کشور دیگر است. این پدیده می تواند تاثیرات عمیقی بر رشد و توسعه سازمان ها، نظام آموزشی، تحقیق و توسعه و اقتصاد یک کشور داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر فرار مغزها از دیدگاه دانشجویان دانشکده اقتصاد دانشگاه بلخ انجام شد. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظز روش گردآوری اطلاعات توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری آن 150 نفر از محصلین سال چهارم نیمسال هشتم دانشکده اقتصاد دانشگاه بلخ بوده که ما از میان آنها برای 80 تن به گونه تصادفی پرسشنامه توزیع گردیده است. داده های موجود ازطریق پرسشنامه گرد آوری سپس تجزیه و تحلیل گردیده است. نتایج به دست آمده نشان می دهد که ناامنی 57 درصد، بیکاری 63 درصد و نبودن شرایط درست تحصلیی و حقوق فردی 53.8 درصد تاثرات روی فرار مغزها داشته و سبب فرار مغزها می شود.

    کلیدواژگان: فرار مغزها، ناامنی، بیکاری، حقوق فردی، شرایط تحصیلی، متخصصین