تاخیر پیش بیمارستانی و داخل بیمارستانی در درمان بیماران با انفارکتوس میوکارد حاد بستری در بیمارستان امام خمینی شهرستان بناب

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

مدت زمان تاخیر از آغاز علایم انفارکتوس حاد میوکارد تا جستجوی کمک پزشکی می تواند عواقب تهدیدکننده حیاتی داشته باشد. این مطالعه به منظور تعیین عوامل پیش بیمارستانی و درون بیمارستانی موثر در تاخیر در درمان بیماران با AMI بستری در بیمارستان بناب انجام شد.

مواد و روش کار

مطالعه حاضر یک بررسی توصیفی مقطعی بود که در محدوده زمانی اسفند 1398 تا شهریور 1399 انجام شد از بین 265 بیمار با تشخیص AMI مراجعه کننده به بیمارستان امام خمینی در شهر بناب، 247 بیمار حایز شرایط ورود به مطالعه شدند. داده ها توسط پرسشنامه سه قسمتی شامل اطلاعات فردی-اجتماعی، تاریخچه طبی بیمار و علل تاخیر درمانی در ابعاد پیش بیمارستانی و داخل بیمارستانی جمع آوری شد. روایی و پایایی پرسشنامه به ترتیب با روایی محتوا و ضریب همبستگی درون طبقه ای بررسی شد. داده ها در نرم افزار SPSS نسخه 16 در سطح معنی داری کمتر از 05/0 مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.

یافته ها

اکثریت بیماران (5/74درصد)، علایم انفارکتوس حاد را به مشکلات گوارشی و تنفسی نسبت دادند. متوسط زمان برای تصمیم گیری 99/2±31/2 ساعت بود. بعلاوه، تنها تعداد اندکی از بیماران (5/6درصد) پس از شروع علایم با اورژانس تماس گرفتند. متوسط زمان انتقال بیماران به بخش مراقبت های قلبی (CCU) 81/3 ساعت بود. از بیماران 34/62 درصد درمان ترومبولیتیک دریافت نکردند. همچنین متوسط زمان مصرف اولین دوز آسپیرین از زمان شروع علایم 99/2±75/3 بود. ارتباط معناداری بین مدت زمان لازم برای تصمیم گیری و جنسیت (p= 0.03)، سکونت در روستا (p= 0.04) و شغل بیماران (p=0.001) وجود داشت.

بحث و نتیجه گیری

تاخیر طولانی وابسته به تاخیر در تصمیم گیری بیماران برای اطلاع دادن به اورژانس و همچنین ارجاع بیمار از خدمات مراقبتی اولیه به بخش CCU بود. مداخلاتی در رابطه با تشخیص عوامل شناختی و رفتاری تاثیرگذار در تصمیم گیری باید انجام گیرد. راهکارهای جدیدی جهت تسهیل دسترسی سریع به مراقبت حاد برای AMI و افزایش دانش مردم درباره علایم و نشانه های AMI باید ایجاد شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
12 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p2577797 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!