فراتحلیل مطالعات خود تمایزیافتگی در خانواده های ایرانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

همه افراد به دنبال این هستند که از زندگی خانوادگی و روابط میان فردی خود لذت ببرند و احساس رضایت مندی داشته باشند. پژوهش های زیادی نشان می دهند که خود تمایزیافتگی یکی از مهم ترین عناصر درون فردی و بین فردی در خانواده هاست که با سایر پدیده های روانی نیز در ارتباط است.

روش کار

این پژوهش با استفاده از روش اسنادی و به شیوه فراتحلیل با یکپارچه کردن نتایج حاصل از مطالعات مختلف انجام شده در حیطه پیش بینی کننده ها و پیامدهای خود تمایزیافتگی در خانواده های ایرانی انجام شد. به این منظور 33 مطالعه که واجد شرایط بود انتخاب و فراتحلیل روی آن ها صورت گرفت. داده ها از پنج پایگاه علمی گردآوری و در ادامه کار با استفاده از فهرست وارسی فراتحلیل انجام شد. پژوهش حاضر مبتنی بر 6205 نمونه و 33 اندازه اثر است.

یافته ها

یافته های این مطالعه نشان داد که میزان اندازه اثر پیش بینی کننده ها و پیامدهای خود تمایزیافتگی در خانواده های ایرانی معنادار است و همچنین نتیجه فراتحلیل مشخص کرد که میزان اندازه اثر کلی در این پژوهش معادل با 0/46 است و از نظر آماری در سطح معناداری 0/001 قرار دارد که مطابق با جدول کوهن بزرگ ارزیابی می شود.

نتیجه گیری

بر اساس یافته های پژوهش حاضر می توان گفت که خود تمایزیافتگی در جایگاه متغیرهای پیش بین و ملاک با ویژگی های مختلف روان شناختی در خانواده های ایرانی در ارتباط است.

پیامدهای عملی

نتایج مطالعه حاضر علاوه بر غنی سازی دانش بومی و راهنمایی برای پژوهش های آتی، شناخت جامع این سازه روان شناختی در بستر فرهنگی را فراهم کرده و همچنین می تواند پیامدهای عملی ویژه ای در جهت طراحی و تدوین پروتکل های درمانی مبتنی بر خود تمایزیافتگی با توجه به فرهنگ کشورمان داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
101 تا 116
لینک کوتاه:
magiran.com/p2581872 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!