بررسی اثر تزریق ویتامین E/سلنیوم و ویتامین AD3E بر غلظت سرمی پروژسترون و آنتی اکسیدان های آنزیمی، و نرخ آبستنی در شرایط تلقیح مصنوعی به روش لاپاروسکوپی در گوسفندان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

بررسی تاثیر ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها در میزان بهره وری تولیدمثلی واحد های دامپروری دارای اهمیت است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر تزریق عضلانی ترکیبات ویتامین E/سلنیوم و ویتامین AD3E دو هفته پیش از تلقیح مصنوعی، بر میزان غلظت سرمی پروژسترون، سوپراکسیددیسموتاز، گلوتاتیون پراکسیداز و نرخ آبستنی پس از تلقیح مصنوعی به روش لاپاروسکوپی در گوسفندان است. برای انجام پژوهش حاضر از 63 راس میش 3 الی 5/3 سال با سابقه حداقل یک شکم زایش و با وزن تقریبی 3±48 کیلوگرم انتخاب شدند. همزمان سازی بلند مدت با استفاده از اسفنج پروژسترونی و هورمون eCG انجام شد. میش‎ها در سه گروه 21 راسی قرار گرفته و همزمان با اسفنج گذاری، به گروه شاهد (5 میلی لیتر نرمال سالین)، به گروه تیمار 1 (5 میلی لیتر ویتامین E/سلنیوم) و گروه تیمار 2 (5 میلی لیتر ترکیب AD3E) به صورت عضلانی تزریق شد. تلقیح مصنوعی به روش لاپاروسکوپی 58-50 ساعت پس از برداشت اسفنج صورت گرفت. نه روز پس از زمان تلقیح، نمونه خون از ورید وداج جمع آوری شد. غلظت سرمی سوپراکسیددیسموتاز، گلوتاتیون پراکسیداز و هورمون پژوژسترون اندازه گیری شد. تفاوت آماری معناداری بین سه گروه در میزان سرمی سوپراکسیددیسموتاز، گلوتاتیون پراکسیداز و هورمون پروژسترون یافت نشد (05/0 < P). نرخ آبستنی در گروه شاهد 3/33 درصد، در گروه ویتامین E/سلنیوم 6/28 درصد و در گروه ویتامین AD3E 1/38 درصد بود که تفاوت معنی داری نداشتند (05/0 < P). به نظر می رسد تزریق این ویتامین ها بایستی با توجه به نیازهای منطقه ای، جغرافیایی و فصلی انجام شود تا از تحمیل هزینه اضافی به دامدار و افزایش تنش های ناشی از تزریق در دام ها جلوگیری شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
77 تا 86
لینک کوتاه:
magiran.com/p2585229 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!