عوامل توفیق همراهی با ولی امر

نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
از عوامل مهم و نقش آفرین در حفظ و بقای اسلام و دستیابی به قله سعادت دنیوی و اخروی، همراهی امت با ولی امر است؛ همان گونه که یاران سید الشهدا(ع) با همراهی امام شان جان تازه ای به کالبد اسلام دمیدند وبه چنان مقامی دست یافتند که امام حسین(ع) درباره جایگاه و عظمت آنان فرمودند: «من یارانی باوفاتر و بهتر از یاران خود سراغ ندارم و خاندانی نیکوتر و مهربان تر از خاندان خود ندیده ام ».[1] همچنین امت اسلامی ایران با همراهی امام خمینی; بساط چند صد ساله طاغوتیان را از کشور ایران برچیدند و پرچم اسلام ناب محمدی را به اهتزار درآوردند. امید است در عصر کنونی نیز که دوران غیبت امام عصر بقیه الله الاعظم(عج) است، با ادامه همراهی امت اسلام با نایب بر حق ایشان، حضرت آیت الله العظمی خامنه ای زمینه ظهور آن حضرت و تحقق حکومت عدل جهانی فراهم شود.
گفتنی است مراد از توفیق آن است که خداوند مقدمات وصول به مقصود را برای انسان فراهم کند: «وما توفیقی إلا بالله علیه توکلت وإلیه انیب؛[2] و توفیق من جز به خدا نیست. بر او توکل کردم و به سوی او بازمی گردم». البته توفیق الهی نتیجه اعمال خود انسان است؛ آدمی برای دستیابی به مقام توفیق باید زمینه هایی را در خویش پدید آورد و ظرفیت خود را افزایش دهد. برخی از زمینه های کسب توفیق عبارت اند از: توبه از گناهان (احقاف: 15)، توکل به خدا (قصص: 22)، دعا (نمل: 19) و هجرت (توبه: 117 و کهف: 16). پاره ای از امور نیز موجب سلب توفیق می شود؛ از جمله: تردید در حقانیت ارزش های الهی (توبه: 44 و 45)، سنگدلی (یونس: 88) و کفر ورزی (مایده: 41 و توبه: 45).
این نوشتار به مهم ترین عوامل توفیق همراهی با ولی امر می پردازد.
 
[1].  محمد بن محمد مفید، الإرشاد فی معرفه حجج الله علی العباد، ج ‏2، ص 91.
[2].  هود: 88.
زبان:
فارسی
صفحات:
75 تا 84
لینک کوتاه:
magiran.com/p2585336 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!