تروریسم و حقوق شهروندی زنان اروپایی داعش در اردوگاه های سوریه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

با پیدایش منزلت شهروندی، حاکمیت ملزم گردید تا برخورداری شهروندان از حقوق شهروندی را تضمین نماید.   پس از شکست داعش، دولت های اروپایی با این معضل مواجه شدند که با زنانی که پس از شکست داعش در اردوگاه های الهول و روژ سوریه اسکان داده شدند، چه رفتاری نمایند. هدف پژوهش حاضر این است که بر روشن تر شدن مسیولیت کشورهای اروپایی در قبال شهروندان خود در اردوگاه های الهول و روژ به طور خاص و وضعیت اضطراری حقوق بشری در شرایط فراسرزمینی به طور عام یاری رساند.

 روش شناسی:

 در این پژوهش، از روش شناسی تبیینی - توصیفی استفاده شده است. توصیفی است؛ زیرا به پیوستن زنان اروپایی به گروه داعش و تاثیرات آن بر حقوق شهروندی آن ها می پردازد و تبیینی است؛ زیرا با استفاده از نظریه آگامبن، به نتیجه علی رابطه متغیرهای مستقل و وابسته در فرضیه توجه می کند. برای گردآوری داده ها، از مقالات، کتاب ها و اسناد حقوقی استفاده گردیده است.

یافته ها

کشورهای اروپایی، با تعریف تروریسم به عنوان اقدامی که بنیان رابطه میان فرد و دولت را از بین می برد، از تضمین حق حیات، منع شکنجه و بازداشت خودسرانه زنان، پیوسته به داعش امتناع ورزیده اند و این امر را به فرزندان این زنان گسترش داده اند. این امر سبب شده است تا این افراد، به بدن هایی تقلیل پیدا کنند که هرگونه رفتاری با آن ها مجاز است.

نتیجه گیری

باوجود این که زنان پیوسته به داعش، همچنان شهروندان کشورهای اروپایی محسوب می شوند؛ مقامات این کشورها، تروریسم را به مرز سیال شهروندی تبدیل کرده اند و از تضمین حقوق متناسب با منزلت شهروندی زنانی که در اردوگاه های الهول و روژ هستند، امتناع ورزیده اند.

زبان:
فارسی
صفحات:
105 تا 129
لینک کوتاه:
magiran.com/p2591421 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!